free web stats

Tak Cantik, Orang Tak Suka? Merepek!

Rupa paras memang menjadi keutamaan bagi kebanyakkan manusia. Tiada rupa, payah. Katanya. Tak cantik, orang tak suka. Katanya. Entah siapa yang kata, saya pun tak tahu. Mungkin yang berkata itu sendiri tiada keyakinan pada rupa dia. hahaha!!!

Baru-baru ini, saya pergi ke ceramah Prof Dr Muhaya. Rasanya, sudah ramai yang tahu pasal Prof Muhaya ni kan? Seorang pakar mata dan juga pakar inspirasi. Kalau tak pernah dengar ceramah beliau, korang boleh search saja dekat Youtube. Mesti ada cuma tak sebanyak koleksi ceramah Ustaz Kazim Elias lah.

gadis cun

Ok, dalam ceramah petang itu. Prof Muhaya ada sebutlah berkenaan masalah manusia-manusia ni. Salah satu daripadanya, masalah terlalu sibuk memikirkan apa orang akan kata pada diri dia. Samada dia cantik atau tidak. Risau orang lain akan mengata diri dia yang tidak cantik macam orang lain.

Prof Muhaya kata, masalah ini bukan berpunca daripada orang lain, tetapi jelas-jelas masalah ini diri kita sendiri yang reka. Terlalu memikirkan apa orang kata tentang rupa paras kita, bentuk fizikal kita, sempurna ke tidak diri kita.

Kalau kita boleh berfkir secara waras, dan tidak mengikut kata syaitan yang ada di sekeliling kita ni. Mesti perkara ni boleh jadi mudah. Macam ni, fikir saja bahawa setiap manusia tiada yang sempurna. Kalau Allah beri dia cantik rupa paras, pasti ada kekurangan di dalam dirinya yang kita tidak nampak atau belum nampak. Kalau Allah beri kita tidak cantik paras rupa pula, mungkin ada sesuatu dalam diri kita yang Allah dah beri untuk kita gunakan untuk “menutup” kekurangan rupa paras kita. Mesti ada punya.

Lagi 1, sebagai orang Islam kita tidak boleh bersangka buruk dengan kejadian Allah SWT. Apa yang Allah sudah beri, pasti itu adalah yang terbaik pada kita. Allah kan tahu hati kita. Nanti kalau Allah dah beri cantik rupa paras, cantik pula yang lain-lainnya pun susah juga. Mana tahu, kita akan meninggi diri.

Jadi, Allah sengaja tidak beri kecantikkan pada paras rupa sebab Allah sayangkan kita. Bimbang kita menggunakan kecantikkan yang DIA sudah beri ni pada jalan yang tidak betul. Lihat saja contoh yang ada keliling kita. Tak nak sebut, dan tidak perlu sebut.

Prof Muhaya ada kata lagi, tak perlu nak bangga-bangga sangat dengan kecantikkan rupa paras dan fizikal kita sebab hakikatnya tubuh badan kita ni hanya “topeng” saja yang Allah beri pinjam sementara kita di atas muka bumi ni. Sebenarnya, kita ni hanya roh yang berkeliaran saja. Semua sama. Roh, tanpa jasad.

Takut? Memanglah takut. Sebab itu Allah pinjamkan tubuh badan kita sekarang ni untuk “balutkan” roh kita ni. Jadi, janganlan risau kalau ada kurang rupa paras atau kurang bentuk fizikal. Itu topeng sahaja. Ingat, kita ni asalnya ciptaan Allah yang tiada nilai awalnya. MANI.

Ada apa dengan air mani? Berapa nilai air mani kalau dijual? Tak berharga. Jadi, sama-samalah kita bersyukur sebab Allah dan menaikkan martabat kita daripada setitis air mani kepada seorang hambaNYA yang punya tubuh badan. Sempurna atau tidak, itu diluar bidang kuasa kita.

Semuanya milik Allah SWT. Biar tiada paras rupa yang sempurna, asalkan kita tahu jaga apa yang sudah diberi percuma.

Itulah kita manusia. selalu sangat letakkan manusia lain sebagai perbandingan. semuanya nak kena baca pemikiran orang tanpa sedar ada yang tidak bersyukur atas apa yangg diberi. Ramai lagi rupanya makayah yang sanggup letakkan hantaran tinggi-tinggi semata-mata takut dikate orang.

Bab hantaran tinggi tu memang kolotlah. kesian orang macam ni. kecuali memang dari keluargan yang mampu sangat-sangat tu tak apalah tapi tengok orang susah then minta hantaran tinggi-tinggi…melampaulah. kesian.

Cantik Luaran Belum Tentu Dalamannya Juga Cantik

Kita boleh saja memakai make up berkati-kati untuk kelihatan cantik. Tidak salah untuk mencantikkan diri sendiri. Cuma, pada saya tidak perlu berlebihan untuk kelihatan cantik itu. Pada saya, begitulah.

inner beauty
inner beauty

Setiap manusia, memang Allah sudah jadikan dirinya tersedia cantik. Cuma, cantik kita mungkin berbeza-beza. Kecantikkan yang ada pada kita tidak mungkin sama. Hidung, mata, bibir dan apa saja yang telah dianugerahkan Allah tidak mungkin ada 2 bentuk yang sama di muka bumi ini.

Orang lain yang memandang pada kita juga berbeza. Sesetengah orang, memandang kita dengan ciri-ciri kecantikkan yang mungkin pada dia itu sudah begitu cantik sedangkan ada orang lain pula, akan melihat kita dengan ciri-ciri kecantikkannya yang lain. Mengikut “level-level” dan citarasa mereka sendiri.

Jadi, pada saya buat apa nak puaskan hati semua orang. Lagi kita berusaha kelihatan cantik dengan memakai make up tebal-tebal, lagi terserlah habis kot kekurangan dalaman kita. Maksud saya, keyakinan diri kita pada Anugerah Allah.

Cantik Luaran Belum Tentu Dalamannya Juga Cantik. Ramai yang berusaha nak kelihatan cantik di luar. Tapi, tak ramai yang sedar bahawa kecantikkan sebenar adalah ada lahir daripada dalaman kita. Hati kita, senang cerita. Pernah tak nampak wanita yang cantik sangat kulit wajahnya, putih dan senang cerita perfect!

Tapi, bila kita senyum pada dia. Haram. Jangan kata nak senyum balik, memalingkan muka lagi adalah. Inilah yang saya maksudkan Cantik Luaran Belum Tentu Dalamannya Juga Cantik. Muka memang dijadikan Allah cantik, sempurna tapi hatinya belum cukup cantik untuk melahirkan aura “cantik” yang sebenar-benarnya.

Kesian. Tapi, memang wujud orang macam ni. Luaran kita boleh menipu tapi hati tak ada sesiapa yang boleh “jaga” kecuali Allah. Cubalah menipu dengan apa cara sekalipun, tapi air muka kita tidak mungkin boleh cantik kalau hati kita tidak bersih. Tak mungkinlah kan kita nak pakaikan make-up dekat hati kita.

Cuba buat!! Tengok lepas letak make up pada hati, kita ada dekat mana lepas tu. hahahaha!!! Tanah perkuburan. hihihihi.

Ok, cakap memang senang. Cantik Luaran Belum Tentu Dalamannya Juga Cantik. Aah, memang senang je tapi bagaimana nak dapatkan kecantikkan dalaman tu? Hmm, susah saya nak jawab sebab soal hati ni bukan kita sendiri yang pegang. Tapi, kalau nak juga tips mudah. Bolehlah saya kongsi. Senang. Jangan dengki dengan kelebihan orang lain sebab bila kita dengki, automatik hati kita tak tenang. Syaitan tepuk tangan, tambahkan lagi busuk hati kita tu. Kalau hati dah busuk, pakai make up sekilo pun, terserlah juga pada wajah. Itu sahaja. Good luck!!

Eh, nak lagi tips paling mudah untuk “cantikkan hati” tak? Hah, senang. Pergi je dekat Youtube, search lah koleksi-koleksi zikir pengubat hati ke, ceramah-ceramah agama atau apa saja. Nak lagi tenang, pergi dengar Lagu Lau Kana Bainana Habib. Jangan asyik sangat layan Adnan Sempit 2, video-video berunsurkan agama ni perlu juga sekali sekali untuk kita hayati bersama. hihihi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *