free
web stats

Rahsia Kecantikkan Wanita Alaf Baru

Semua wanita suka kelihatan cantik menawan. Ada ke wanita yang tidak mahu kelihatan cantik.

kecantikan wanita
kecantikan wanita

Ada segelintir wanita apabila meningkat umur dan sudah berkeluarga mesti mula malas nak jaga penampilan diri sebab sibuk bekerja, menguruskan rumahtangga sampai tiada masa untuk diri sendiri.

Ini salah satu punca ramai kaum wanita yang jadi kurang yakin, murung dan cepat stress. Tidak semestinya bila umur dah meningkat tak boleh nak jaga badan.

Kesihatan dan kecantikan kena selari dan harus dititikberatkan supaya sentiasa bertenaga, sihat, segar dan nampak menarik.

Rahsia Kecantikkan Wanita Masa Kini dan dahulu tidak banyak beza. Zaman ibu-ibu kita dahulu pun sudah mengamalkan penjagaan kesihatan dalaman dan luaran.

Orang dulu-dulu lagi awal dah minum air akar kayu dan makan ulam-ulaman untuk kekalkan badan supaya sihat dan cantik. Bezanya sekarang telah dikomersialkan. Banyak produk kesihatan dan kecantikkan tersedia dijual dan boleh didapati dengan mudah.

Arwah mak saya dulu dah anak enam tetap pinggang dan muka macam anak dara. Tak percaya bila tengok gambar mak masa tu. Sehingga berumur 70 tahun masih mengamalkan makanan yang berkhasiat dan hanya minum air suam. Jarang sekali tengok arwah makan makanan berlemak dan minuman bergula.

Dirumah arwah mak dulu penuh dalam pasu dengan pelbagai jenis sayuran organic yang ditanam sendiri. Bukan macam kita sekarang semuanya beli di pasar. Tak tahu berapa banyak bahan kimia disembur pada sayur yang kita beli.

Pemakanan yang seimbang sangat penting kerana kawalan makanan dapat melambatkan proses penuaan dan membantu sistem dalam badan berjalan dengan baik.

Kadang-kadang kita tidak mempunyai masa nak bersenam. Kita gantikan dengan mengambil supplemen tambahan seperti vitamin dan mineral untuk membantu seimbangkan diet dalam badan kita.

Setiap hari seeloknya amalkan makan buah-buahan. Ia merupakan sumber makanan yang tinggi dalam antioksidan. Lagipun buah-buahan bagus untuk kulit.

Saya memang tidak suka makanan atau minuman yang manis. Jika saya guna pun kurang dari 1/2 sudu kecil. Saya suka mengamalkan minum air masak dan soya bean setiap pagi.

Lazimnya badan kita memerlukan mineral yang banyak. Kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan kita mudah diserang pelbagai penyakit. Ia adalah aset utama untuk kelancaran struktur luaran dan dalaman terutama untuk kulit badan dan muka.

Cuma saya gemar minum kopi. Saya sedar keburukkan minum kopi, tidak elok untuk jantung dan senang diserang penyakit kerana kandungan caffeine yang terlalu banyak. Perlahan-lahan saya cuba kurangkan.

Manjakan Diri Dengan Rawatan Spa

Ini adalah aktiviti yang paling saya dan adik suka. Menjadi aktiviti kegemaran kami memanjakan diri dengan rawatan spa.

Selalunya saya akan ambil full package bermula dengan urutan badan, facial muka, body treatment seperti mandi lulur, body scrub dan sauna. Mesti lepas itu badan rasa ringan dan lega. Kulit pun bersih sahaja. Hilang stress dan penat.

Setiap kali bercuti kemana-mana mesti saya tidak akan lepaskan peluang mencuba tradisional spa setiap negara yang saya lawati. Kerana setiap negara cara rawatan spa berbeza-beza.

Saya pernah mendengar tentang Anjung Jelita Spa & Beauty Centre. Sebuah pusat rawatan Spa yang berkonsepkan tradisional dan moden kontemporari.

Menyediakan pakej spa yang pelbagai dan menarik dengan suasana tempat yang menenangkan dengan bau wangian aromaterapi dan muzik yang tenang.

Dari apa yang saya baca produk badan dan muka yang digunakan di Anjung Jelita adalah 100% organik dan tidak mengandungi bahan pengawet dan kimia.

Kebetulan saya terbaca Anjung Jelita merupakan penaja bersama anjuran Denaihati Network.

Saya kalau ke spa boleh luangkan masa berjam-jam semata-mata nak merehatkan dan santaikan badan.

Anda semua patut amalkan rawatan spa kerana badan kita perlukan terapi juga. Sekurang-kurangnya perlu diurut sebulan sekali supaya angin dalam badan keluar, melancarkan perjalanan darah dan melegakan urat badan yang tersimpul.

Percayalah badan anda akan merasa ringan dan minda merasa segar selepas anda menjalani rawatan spa.

Pentingnya Penjagaan Kecantikkan

Jangan abaikan kecantikkan dan kesihatan badan anda. Luangkan sedikit masa memberi tumpuan kepada diri sendiri.

Duit yang banyak tidak berguna jika muka dan tubuh badan kita tidak sihat dan sering sakit. Tiada salah mengeluarkan sedikit wang untuk kesihatan dan kecantikkan diri.

Didalam Islam juga menggalakkan wanita sentiasa menjaga kecantikkan dan kesihatan. Sentiasa amalkan sikap positif, ceria dan fikirkan orang yang tersayang.

Rahsia Cantiknya Wanita

Bila ada wanita lintas didepan mata, wow…remang mata la memandang. Tambahan pula wanita tu berkulit putih gebu cantik la katakan ye. Bukan macam orang Afrika, bila wanita Afrika lalu pula ermm….masing-masing buat hal sendiri je. Ade ke lelaki melayu bercinta dengan wanita Afrika? Mungkin ade kot, tak tahu la, yang aku nampak selalunya bersanding sesama melayu je walaupun gelap kulitnya.

rahsia cantik wanita
rahsia cantik wanita

Apakah rahsia wanita cantik?

Aku rasa kalau aku kata wanita yang cantik adalah wanita yang mempunyai keperibadian melayu yang asli, sopan santun, berbudi bahasa, berilmu dan beriman. Anda boleh setuju ke?

Tapi ada orang kata wanita yang berkulit putih, rambut panjang, baju moden , ceria dan macam-macam lagi lah. Ini kerana wanita nih bersifat universal. Masing-masing mempunyai pandang, pemikiran dan penilaian sendiri.

Ada sesetengah lelaki berkata wanita itu tak cantik. Tapi akhirnya ia menjadi isterinya. Kenapa pula boleh jadi macam tu? Lelaki sekali pandang wanita katanya tak cantik tapi kalau berkali-kali pandang lepas tu kena tegur pula abis cair jadinya. Itulah kesan dan akibatnya jika ia terus-terusan bermain dengan hati dan perasaan.

Bagaimana hendak menjadi wanita cantik?

Ada orang kata wanita nak cantik kena bersiap, berhias selalu. Jadi setiap orang yang memandang akan terpesona dan akan berkata “wah cantiknya”. Wah betul ke macam tu? Bagi aku biarlah wanita itu berhias sederhana sahaja dan menonjolkan ke naturalan wanita melayu itu sendiri. Antara tips yang boleh di amalkan untuk menjadikan diri anda cantik ialah seperti berikut:

1. Jaga tubuh badan anda – anda tak perlu menyapu krim selalu tetapi memadai bersenaman dan makan secara sihat. Tubuh anda akan kelihatan cantik dalam tempoh yang singkat.

2. Pakai makeup dan jangan terlalu berlebihan. Makeup biar lah simple sahaja yang natural.

3. Rapikan rambut anda. Bagi yang berhijab kenakan hijab yang sesuai dengan anda dan pakaian anda.

tapes advertisement

4. Ikut fesyen terkini – gunakan fesyen terkini sesuai dengan jiwa anda.

Wanita lebih cantik apabila…

Ya bukan sekadar dipandang cantik sahaja tetapi wanita yang mempunyai keperibadian yang tinggi dengan tuturkata yang lembut, bersopan-santun, mempunyai sifat-sifat penyayang, berilmu serta keimanan tinggi akan lebih dipandang cantik oleh lelaki.

Aspek-aspek pemakaian menutup aurat menjadi kelebihan dalam setiap pemakaian fesyen wanita hari ini. Ia menampilkan kelembutan dan keimanan wanita tersebut. Berbeza dengan wanita yang suka mendedah aurat dimana mereka suka memakai pakaian yang menjolok mata seolah-olah mereka mempamerkan sesuatu yang rahsia kepada semua orang. Walhal sebahagian besar anggota tubuh seorang wanita adalah lebih kepada seseorang lelaki yang bernama suami. Wallahualam.

Baca juga:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *