free
web stats

Nasi Katok Brunei Yang Sedap

Adakah anda tahu apa itu Nasi Katok? Adakah anda pernah makan nasi ini? Janganlah rasa sedih sangat kalau tak tahu atau tidak pernah makan. Tentang Nasi Katok ni, pada mula-mulanya saya sendiri pun tidak tahu jenis nasi apa itu. Sebenarnya Nasi Katok ni adalah jenis makanan yang berasal dari negara Brunei Darussalam.

Pertama Kali Bagi Saya Rasa Nasi Ini

Bagi saya, pertama kali saya dapat rasa dan makan Nasi Katok Brunei ni adalah pada tahun lepas. Pada waktu itu merupakan waktu menyambut hari raya Aidilfitri semasa saya pergi bercuti di Brunei.

Sumpah jakun apabila pertama kali saya lihat nasi itu dengan mata saya sendiri, reaksi saya adalah “Oh, ini ker Nasi Katok!!!!”. Apa yang memang pasti adalah ia memang bagus dan sedap sekali bila dapat rasa sendiri! Saya tak pasti sama ada semuanya adalah sama atau mungkin ikut rasa sambal/kuah pada ayam dia kot.

Nasi Katok Brunei

Ada Apa Dengan Resepi Nasi Katok Brunei

Ada apa yang luar biasa dengan resepi Nasi Katok Brunei ini? Bagi saya entahlah. Tapi percaya ke atau tidak  bahawa terdapat banyak sangat keyword yang masuk mencanak-canak dalam blog saya ini.

Kebelakangan ini saya memang sibuk sikit dengan banyak hal, jadi artikel ini pun kenalah ditaip dengan gaya bagai orang sibuk juga. Iaitu walaupun pendek tapi kaya dengan informasi.

Siapa nak Resepi Nasi Katok Brunei boleh dapatkan di artikel ini. Kalau ada siapa yang masih keliru atau tidak tahu apa itu nasi katok, bolehlah saya terang dengan lebih lanjut sikit.

Apa yang sebenarnya tentang nasi katok ini adalah ia macam nasi lemak seperti yang kita biasa  makan, tetapi resepi ini adalah versi Brunei punya.

Mengapa Ia Dipanggil Dengan Nama Macam Ini?

Dengar cerita yang diberitahu oleh orang tempatan Brunei, sejarahnya adalah pada masa dulu di Brunei, bagi mereka yang jual nasi lemak, mereka kena pergi ke satu rumah demi satu rumah dan ketuk-ketuk (katok) pintu rumah untuk tanya sama ada mereka nak beli nasi lemak yang dijual oleh penjaja itu. Dengan itu lah nasi ini dipanggil nasi katok.

Sudahnya, jadilah namanya nasi katok Brunei! Tapi tak tahulah sama ada ceritanya adakah betul atau tidak. Rasanya betul kot. Apa-apa pun, terima kasih pada yang sibuk betul cari resepi nasi best ni dekat Google ya dan terus berdesup masuk keyword ini dalam blog cap ayam ini. hehehe!

Apa yang I dapati adalah sebenarnya nasi lemak, nasi urdu (Indonesia) dan nasi katok ni macam sepupu sepapat jugak ni. Penyediaan mereka ada banyak kaedah yang serupa juga.

Cara Untuk Menyediakan dan Masak Nasi Katok

Tentang Sambal Nasi Katok

Dalam resepi Sambal Nasi Katok yang terpapar di sini, mungkin ada orang yang tidak faham apa itu bawang besar? Ini pasti maksudnya Bawang tetapi bawang apa ya? Ada juga banyak soalan seperti ini bawang merah atau putih? komposisinya? terus “cili” padi? Ini cili merah besar kah atau kecil?

Soalnya antara cili merah besar dan kecil, tingkat pedasnya. Kemudian, ada orang juga ingin tahu perlukah butuh cuka? Soalnya di resepi yang versi berbeda bilangnya ada cuka kalau tidak salah. Mereka perlukan penjelasan, butuh sekali nih kerana penasaran, dan banyak bicarakan alias trending topic di Malaysia.

Dimas, bawang itu ertinya bawang merah. terus kalo komposisinya itu ikut keperluan kamu aja dech. beda2. tapi, kalau lagi banyak itu lagi bagus. terasa gitu lho.

Kalau cili itu maksudnya cili merah yang kecil-kecil itu. banyak atau sedikit itu tergantung ama kamu. kalau mahu pedas, ya boleh saja pakai dengan banyak.

Kalau cuka, ngga digunakan juga gpp kok.

nasi katok brunei 2
nasi katok brunei 2

Lagi Satu Cerita Tentang Nasi Katok

Cerita lagi satu tentang nasi katok tu adalah pasal dulu ada satu keluarga, masa itu bapa dan anak nya berada di hospital, mereka dua tu cari kedai yang buka untuk beli makanan.

Jadi dia pergi ke kantin sana sebab sana ada makanan jual $1, duit yang mereka mampu bayar. Lepas durang beli makanan tu, bapa nya ni fikirlah macam satu hari dia ingin jual makanan cuma harga $1. Jadi dari sana lah munculnya nasi katok.

Nasi katok mama dikiulap tu dia lah yang punya, memang ada cerita pasal malam-malam orang beli nasi mesti ketuk dulu, tapi tak tau lah betul ke cakap ini tak. Sekarang pemilik nasi katok tu dah lama jadi kaya, siap masuk surat khabar. Masa tahun 2007-2008. Kaya dah sekarang, rumah harga 100,000 pun beli dengan wang tunai saja.

Entri kaitan:
Kari ayam masak merah Thai.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *