rub out mistakes

Menutup Aurat Tapi Hati Jahat?

Assalamualaikum, entry kali ini memang sengaja cari nahas tapi kalau kita takut nak bahas, baik jangan jadi blogger. hehehe! Sila baca dengan sikap terbuka. Habiskan baca sebelum sibuk nak mengomen. Jangan takut, saya tak kisah dengan jumlah komen. Saya tidak memaksa korang mengomen.

rub out mistakes

Itu bukan cara saya.

Ok, kita jangan buang masa lah kan. Teruskan saja pada tajuk panas “menutup aurat tapi hati jahat“. Jujurnya, tajuk ini merupakan tajuk salah satu artikel di dalam majalah Solusi bulan Disember. Tapi, saya belum baca isinya cuma saya pinjam tajuk sebagai idea sahaja. Tak salah kan?

Menutup aurat tapi hati masih jahat. Mungkin, ada antara korang yang bertudung di sini akan marah saya sebab tulis artikel macam ni. Seakan menjatuhkan martabat seorang muslimin “sejati”. Maaf, sejati ke kalau menutup aurat tetapi jauh di sudut hati masih kotor? Saya rasa, tidak. Mungkin dari 1 sisi, ya menutup aurat terlepas daripada dosa besar tetapi ingat, HATI ibarat raja dalam badan kita.

Rosak hati, rosaklah semuanya.

Alhamdulilah, saya bertudung. Tapi, saya masih belum menutup aurat sebaiknya sebagai muslimin. Ingat ya, menutup aurat bukan sahaja memakai tudung tetapi juga anggota-anggota yang lain. Yang ini saya tak nak masuk campur sebab luar bidang kuasa saya. hehehe! Apa yang penting, kita sama-sama berusaha perbaiki diri dari sehari ke sehari.

Dari dulu, dari zaman jahiliyah saya (tidak bertudung) sampai lah sekarang (alhamdulilah bertudung dah) saya masih tak faham kena mesti wujud manusia Menutup aurat tapi hati masih jahat. Saya tak faham!!! hehehe. Tutup aurat dah cantik, tapi hati tak semua yang cantik sepertimana luarannya.

Saya tak kata semua ya, siapa yang rasa tidak terlibat janganlah terasa. Saya menulis entry ini bukan untuk merendahkan sesiapa cuma saya mahu ajak korang berdiskusi dengan cara lebih matang. Kenapa mesti terjadi kes macam ni? Kurang iman? Kurang didikan? kurang rasa hormat atau apa sebenarnya?

Pada saya, sepatutnya bila seseorang tu sudah menutup aurat. Alangkah bestnya kalau mulut, mata, dan hatinya pun dijaga. Ini tidak, kadang-kadang kemain tudung labuh tapi mulut memaki seranah bila melihat orang lain yang tidak menutup aurat atau tengah buat sesuatu yang tak berfaedah contohnya merempit.

Sumpah, saya langsung tak boleh nak respect dengan manusia macam ni. Pakailah serban, sarunglah tudung cecah ke lutut sekalipun tapi maaf tiada apa yang boleh saya ambil untuk dijadikan contoh. Saya panggil manusia macam ni sebagai manusia BAJET BAGUS. Tapi, itulah. Manusia bukan semua sempurna.

Jadi, saya fikir positif saja dengan manusia yang menutup aurat tapi hati masih jahat ni. Mungkin dia masih perlu belajar cara berdakwah dan menjadi khalifah dengan lebih efektif kot. Dia tidak salah, cuma kurang ilmu. Saya harap manusia macam ni sedar silap dia dan betulkan. Barulah boleh “guide” dan tunjukkan contoh yang baik pada kami semua yang auratnya simpang siur ni 😉

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *