Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Kesan Kadar Gaji Minimum Sektor Swasta – Ramai Wanita Bakal Bekerja?

Ini antara kesan dengan perlaksanaan kadar gaji minimum sektor swasta baru-baru ini. Ok, kalau fikir daripada 1 sudut memang ok sangatlah kan? Bila wanita bekerja, sikit sebanyak bolehlah ringankan beban suami yang selama ni menyara keluarga seorang diri.

Tapi, itu kalau fikir daripada 1 sudut jelah. Cuba, fikir daripada sudut yang lain pula. Isteri pergi kerja, keluar rumah pagi, balik kerja petang. Kalau rajin, masak. Kalau penat, keluar makan. Anak-anak pula, kena hantar pusat asuhan. Tak termasuk lagi kes dalam kelambu lagi. Mampu ke nak melayan tanggungjawab sebagai isteri?

woman working

woman working

Apa pendapat korang tentang isu yang diketengahkan dalam Kosmo Online ni? Ramai wanita bakal bekerja.

“KUALA LUMPUR – Pelaksanaan kadar gaji minimum bagi sektor swasta mampu menarik pekerja tempatan terutama wanita untuk bekerja di subsektor perkhidmatan hotel dan restoran, persidangan Dewan Negara diberitahu semalam.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan berkata, kerajaan yakin usaha itu juga dapat mengimbangi jumlah pekerja tempatan dengan pekerja asing di subsektor tersebut.

Berdasarkan Laporan Penyata Guna Tenaga Kebangsaan 2009, jumlah pekerja tempatan yang bekerja di hotel dan restoran di seluruh negara ialah 150,043 orang dan daripada jumlah itu 75,483 daripadanya ialah lelaki dan 74,560 merupakan pekerja wanita.

“Pekerja asing di subsektor ini pula ialah 25,287 orang dengan 18,511 orang merupakan pekerja lelaki manakala 6,776 lagi pekerja wanita,” katanya menjawab soalan Senator S. Bagiam Ayem Perumal.”

Apa-apapun, pada pendapat saya yang memang tak berapa nak arif ni. Semuanya memang ada baik dan buruknya. Sama macam keputusan perlaksanaan kadar gaji minimum sektor swasta baru-baru ini. Ada baik, kerana sah-sah dapat membantu rakyat dari segi kewangan. Lagi-lagi pada golongan yang kurang berkemampuan. Gaji minimum itu memang sangat berpatutan.

Cuma, ada juga kekurangannya kalau difikir-fikirkan. Suami, isteri bekerja. Duit gaji, memanglah masyuk tapi duit “keluar” pun boleh tahan juga. Kalau selalu sangat makan dekat luar dengan keluarga, duit habis dekat situ. Kan? Lagi 1, kalau dah tak ada siapa yang boleh asuh anak-anak. Nak tak nak, kenalah hantar ke pusat asuhan yang sah-sah berbayar. Duit lagi. Sama je!

Paling mengerikan bab institusi kekeluargaan lah kan? Walaupun saya ada merancang untuk terus bekerja walaupun sudah berumahtangga nanti, tapi nak atau tidak saya tetap tak boleh nak nafikan bahawa sebenarnya wanita ni “lebih” afdal tempatnya di dalam rumah. Menguruskan keluarga kerana memang itu yang dituntut dalam Islam.

Ok, kalau sebelum ni hanya golongan wanita yang ada pendidikan lebih sikit (sikit sahaja) sahaja yang akan bekerja dan wanita yang kurang berpendidikan hanya duduk dirumah kerana kalau keluar bekerja pun gaji tak sampai RM500 rasanya kan?

Dulu lah. Tapi, kalau sekarang ni dengan perlaksanaan kadar gaji minimum RM900. Haruslah semua wanita nak bekerja! Risaunya. Takut pula kalau kadar penceraian makin tinggi lepas ni. Suami isteri bekerja, rumahtangga tak terurus. Mintak simpang ya!!

Leave a Reply