Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Category: Kehidupan

Show Posts in

Berhenti Berangan, Mulakan Hidup Baru

Artikel berhenti berangan ni bukan maksudnya saya ingin nak suruh kamu orang semua berangan tau. Ini artikel macam nak serius tapi saya tak rasalah artikel ini akan jadi serius. hahahaha! Kan betul, saya dah cakap. Tak akan jadi serius pun sesebuah artikel yang tajuk macam nak gempak tapi …

Nilai Seseorang Manusia Ada di Mana?

Namanya? Pangkat? Jumlah hartanya mungkin? Korang rasa nilai seseorang manusia, letaknya di mana? Hmm, mungkin kita masing-masing ada pendapat berbeza kan? Biasalah, kita pun ada citarasa berlainan. Tak mungkin ada 2 manusia yang serupa di bumi Allah ini Ok, berbalik pada soalan saya tadi, nilai manusia ada di …

Menutup Aurat Tapi Hati Jahat?

Assalamualaikum, entry kali ini memang sengaja cari nahas tapi kalau kita takut nak bahas, baik jangan jadi blogger. hehehe! Sila baca dengan sikap terbuka. Habiskan baca sebelum sibuk nak mengomen. Jangan takut, saya tak kisah dengan jumlah komen. Saya tidak memaksa korang mengomen. Itu bukan cara saya. Ok, …

Virus Ustaz Don Punya Pasal, Mari Muhasabah Diri

Pernah tak korang duduk dalam bilik atau mungkin ruang kosong. Kemudian, korang fikir sejenak umur korang yang semakin hari semakin bertambah? Kalau belum pernah, cuba lakukan secepat mungkin. Kalau tidak hari ini, lakukan esok. Jangan berlengah woo. Kenapa? Kenapa kita kena duduk berseorangan dan berfikir tentang diri kita? …

Hidayah Allah, Semmua Mmanusa Perlukannya

Masih ada yang tidak berapa jelas maksud hidayah? Tak apa, saya boleh terangkan secara ringkas dekat sini. Hidayah bermaksud petunjuk iaitu sesuatu yang datangnya daripada Allah SWT. Tiada petunjuk, sesatlah kita dalam dunia ni. Masalahnya, isu hidayah ni bukan semua orang yang ambil berat. Jujurnya, saya sendiri macam …

Nak Dapat Pahala Tak Susah

Assalamualaikum, Islam Itu Indah tapi masih ada sesetengah orang yang tersilap sangka tentang Islam kan? Katanya Islam ni susah itu ini padahal, bukan Islam yang susah tapi kita sendiri yang kurang menuntut ilmu Islam. Itu sebenarnya. Bila kurang menuntut ilmu, tak kiralah ilmu apa sahaja memanglah kita akan …

7 Pusingan Penuh Bermakna

Tawaf adalah salah 1 rukun Umrah yang kita wajib selesaikan. Dulu, masa pertama kali melakukan ibadah umrah. Memang bab nak buat tawaf inilah yang paling saya takut. Takut tersilap, al-maklum tak pernah buat. Tapi, bila dah buat beberapa kali. Alhamdulilah, tak adalah teruk sangat takutnya. Kalau takut pun, …

Beginilah Cara Hidup Untuk Tahun 2013

Tahun 2013 sudah jejak 31 hari nampaknya hari ini. Pejam celik, pejam celik. Cepat betul masa berlalu sekarang kan? Semalam, pelajar jurusan agama dah selamat dah dapat keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Kita? Dah dapat keputusan apa? hahahaha! Lawak hambar. Sambung, sebelum tu saya mulakan dengan …

Cantik Luaran Belum Tentu Dalamannya Juga Cantik

Kita boleh saja memakai make up berkati-kati untuk kelihatan cantik. Tidak salah untuk mencantikkan diri sendiri. Cuma, pada saya tidak perlu berlebihan untuk kelihatan cantik itu. Pada saya, begitulah. Setiap manusia, memang Allah sudah jadikan dirinya tersedia cantik. Cuma, cantik kita mungkin berbeza-beza. Kecantikkan yang ada pada kita …