free
web stats

Kehidupan

pemakai cermin mata

9 Tips Untuk Pemakai Cermin Mata

Orang yang memakai cermin mata selalunya menghadapi masalah yang tidak dihadapi oleh mereka yang memiliki penglihatan sempurna. Contohnya masalah cermin berkabus, berminyak dan penglihatan yang kabur apabila sedang mandi. Walaupun cermin mata mempunyai manfaat tetapi ia juga boleh menjadi beban kepada kehidupan harian si pemakainya. Ya, memang leceh.. Dengan penjagaan yang baik, hayat cermin mata …

9 Tips Untuk Pemakai Cermin Mata Read More »

wang hantaran perkahwinan

Tips Bakal Pengantin Wang Hantaran Perkahwinan

Pada entri Kurangkan Kos Perkahwinan aku ada cakap yang aku akan berkongsi mengenai wang hantaran perkahwinan yang bersesuaian daripada pihak pengantin lelaki kepada pihak pengantin perempuan. Oleh itu, di sini aku ingin berkongsi bersama anda sedikit mengenai wang hantaran perkahwinan yang ideal supaya pasangan pengantin tidak akan hidup dalam keadaan berhutang selepas berkahwin. Jangan Minta …

Tips Bakal Pengantin Wang Hantaran Perkahwinan Read More »

lelaki meluat

25 Ciri-Ciri Perempuan Membuatkan Lelaki Meluat

Tengok ini memang ditujukan khas kepada para gadis-gadis dan perempuan-perempuan kat luar sana tu yang sering membuatkan lelaki meluat nak tengok. Tetapi kami sebagai kaum lelaki terpaksa juga la tengok sebab korang je yang melakukan perangai pelik-pelik.. Apa dia jenis dan ciri-cirinya jom kita baca ceritanya di bawah ini.. 1. Berambut perang.. Tak pun rambut …

25 Ciri-Ciri Perempuan Membuatkan Lelaki Meluat Read More »

berkahwin

14 Tips Bakal Pengantin Kurangkan Kos Perkahwinan

Aku percaya ramai orang di luar sana yang nak berkahwin mesti mengeluarkan modal yang besar kerana ingin mengikut trend masa kini yang semakin hari semakin merapu. Ada juga yang berkahwin menggunakan modal yang besar untuk melawan jiran tetangganya yang membuat majlis yang besar sedangkan dirinya tidak mampu untuk melakukan sedemikian rupa. Jarang untuk berjumpa dengan …

14 Tips Bakal Pengantin Kurangkan Kos Perkahwinan Read More »

renew passport online

Langkah Mengemaskini Malaysia Passport Atas Talian

Sekiranya pasport anda sudah tamat tempoh dan kena diperbaharui, tetapi anda tiada masa pergi buat di pejabat imigresen atau anda takut dengan penghabisan masa untuk beratur di baris yang panjang dan rebut nombor yang terhad setiap hari, sekarang ada satu berita baik yang saya nak cerita sama anda. Sekarang sudah boleh anda memperbaharui pasport anda …

Langkah Mengemaskini Malaysia Passport Atas Talian Read More »

boneka

Anak Menjadi Boneka

Mungkin kasar bunyi tajuk artikel ini. Tetapi saya tidak berniat untuk menyakitkan hati sesiapa, sebaliknya lebih kepada membetulkan sedikit kesilapan ibu bapa yang terlepas pandang dalam mendidik anak-anak mereka. Anak menjadi boneka ialah anak menjadi alat kepada ibu bapa bagi mencapai kejayaan dan kehendak mereka dan bukan kejayaan dan kehendak anak mereka. Itu yang saya …

Anak Menjadi Boneka Read More »

bersedekah

Bersedekah Untuk Penuhi Segala Hajat

Kenyataan tersebut memang ada kebenarannya. Kebetulan pula dalam bulan Ramadan yang mubarak ini adalah masa terbaik untuk melipatgandakan sedekah kita. In shaa Allah dengan niat yang lurus dan semata-mata kerana Allah sudah pasti sedekah itu sebagai medium terbaik untuk memenuhi segala hajat. Saya beberapa kali mengikuti kuliah Youtube dari Ustaz Yusuf Mansur dan Motivator Mas …

Bersedekah Untuk Penuhi Segala Hajat Read More »

bahasa jiwa bangsa

5 Teknik Pengajaran Yang Berkesan Nabi Khidhir a.s. Terhadap Nabi Musa a.s.

Kisah Nabi Musa a.s. dengan Nabi Khidhir a.s. merupakan kisah yang tidak asing bagi kita. Malah, terdapat beberapa program motivasi menggunakan ibrah daripada kisah ini sebagai modul program mereka. Kisah ini diceritakan oleh Allah s.w.t. di dalam surah Al-Kahfi secara lengkap. Ianya untuk pengajaran kita sebagai hambaNya. Kisah Bermulanya Proses Pembelajaran Sebelum kita menelusuri teknik-teknik …

5 Teknik Pengajaran Yang Berkesan Nabi Khidhir a.s. Terhadap Nabi Musa a.s. Read More »

kumpulan kanak

3 Sebab Kerja Berkumpulan Gagal

Salah satu cara terbaik untuk menjayakan sesuatu perancangan besar dalam satu tempoh masa yang amat terhad adalah dengan kerjasama berkumpulan. Salah satu cara terbaik untuk ‘memusnahkan’ misi yang sama juga melalui kumpulan. Saya tertarik untuk berkongsi pendapat peribadi saya di sini bersama-sama tuan-tuan dan puan-puan, pembaca blog yang budiman. Entri ini saya tulis secara tidak …

3 Sebab Kerja Berkumpulan Gagal Read More »