free
web stats

Category: Kehidupan

Show Posts in

Cara Dan Petua Mudah Mengingat

Dulu masa saya masih belajar di sekolah, cikgu selalu pesan kepada kami semua pelajar, “jangan makan semut ye murid-murid, jangan makan kepala ikan dan jangan makan organ dalaman. Nanti anda semua jadi Superman yang cepat lupa”. Berulang-ulang kata cikgu itu sehingga pada satu tahap kami sudah boleh ajuk …

Ketampanan Lelaki Tingkatkan Peluang Untuk Anda Hamil

Saya ketawa besar apabila saya terbaca kajian yang telah dijalankan oleh Universiti Negeri Pennsylvania baru-baru ini. Nak tahu kenapa? Ada ke patut mereka claim ketampanan lelaki merupakan salah satu faktor penting yang menyumbang kepada kehamilan wanita. Lepas baca saya memang hampeh. Menurut petikan berita yang telah saya baca, …

Pantau Pekerja Kalau Buka Bisnes Stesen Minyak

PERHATIKAN PEKERJA-PEKERJA ANDA JIKA ANDA BUKA BISNES STESEN MINYAK. Apa yang aku nak kupas malam ni adalah beberapa teknik mencuri duit majikan yang membuka bisnes Stesen Minyak. Teknik ni dah lama dah basi dan dah lapuk. Jadi aku tak pasti samada teknik-teknik macam ni masih digunapakai atau dah …

Parking OKU Selalu Sangat Kena Ceroboh

Parking OKU disediakan bukan untuk golongan-golongan kurang upaya. Memang Parking OKU ni selalu sangat diceroboh orang-orang yang sempurna sifat ni. Bukan benda baru. Tapi dah lama dah. Tak percaya jom tengok gambar-gambar kat bawah ni. Sayang seribu kali sayang. Kereta mahal tapi otak miskin. Aku cuba untuk bersangka …

Dihalang oleh Polis Semasa Memandu? 5 Petua Menjaga Diri

Jika terdapat suatu hari di mana anda sangat ‘bernasib baik’, bertemu abang polis yang memberhentikan anda dan minta anda untuk menurunkan cermin tingkap kereta dan bercakap; anda mungkin akan berasa gementar, kan? Rasa tiada yang menginginkan pengalaman yang ‘berharga’ seperti ini. Jika suatu hari nanti, andalah watak utama …

Kenapa Majlis Perkahwinan Lebih Praktikal Di Dewan Berbanding Di Rumah?

Assalamualaikum semua para pembaca setia LizaRazak Dot Com. Ada sihat? Aku harap semuanya sihat walafiat hendaknya. Ok, aku malas nak berdolak dalih membuang masa, kita terus ke tajuk yang nak aku bentangkan hari ni. Kenapa majlis perkahwinan lebih praktikal dilakukan di dewan berbanding di rumah pada zaman sekarang …

Barang Apa Yang Orang Selalu Lupa?

Lupa adalah salah satu sifat yang ada pada manusia. Sifat yang mana menyebabkan seseorang itu hilang ingatan seketika dan perlu mencari sesuatu agar dapat mengingati apa yang dihajatinya itu. Diusia muda kebanyakkan orang tidak mengalami masalah ini kerana daya ingatan mereka masih kuat tetapi apabila usia manusia meningkat …

Pengalaman Pertama Kali Menghadiri Temuduga

Teringat aku semasa mula-mula apply kerja sekitar penghujung tahun 90an dulu. Masa tu kerja kosong kurang, orang ramai yang mempunyai kelulusan pun tak ramai. Jadi kebanyakkan yang dah lepas Universiti akan confirm dapat kerja. Aku pula terkial-kial cari kerja dan akhirnya ex-guru aku rekomen kan aku kesebuah kedai …

14 Petua Selamatkan Rumah Kita

Teringat aku semasa zaman kanak-kanak dulu. Rumah arwah bapa aku rumah kayu dimana lantainya tinggi lebih kurang 7 kaki dari tanah. Jadi kalau nak naik keatas rumah kena melalui tangga lah. Lantainya pula agak jarang-jarang dan lubang yang di tinggalkan berselang-seli papan lantai tu lebih kurang setengah inci. …

Petua Memilih Hobi Yang Sesuai

Hobi sebenarnya adalah aktiviti yang kita lakukan diwaktu kita bersantai untuk mengisi masa lapang kita. Tak kiralah samada waktu itu anda sedang bercuti atau memang tak ada kerja nak buat. Hobi boleh menjadi satu aktiviti yang berfaedah atau sekadar untuk melepaskan penat setelah bekerja setiap hari. Ada orang …