Category: Pelbagai

Show Posts in

Second Chance Peluang Kedua

Assalamualaikum. Second Chance atau dalam bahasa jawanya, peluang kedua. Ada apa dengan peluang kedua dalam hidup? Adakah ianya penting dan perlu disambut dengan berlapang dada kalau Allah berikan pada kita? Jawapannya orang bijak macam saya kita semua mestilah PERLU! Siapalah yang nak sia-siakan peluang kedua kan? Kalau biasanya, …

Cara Untuk Hidup Lebih Bahagia

Masih ada lagi tak agaknya dikalangan kita ni semua yang tercari-cari cara untuk hidup lebih bahagia? Mesti ada punya, saya yakin yang ini. Apa rahsia yang saya gunakan untuk tujuan ini? Mari, saya kongsikan sedikit sebanyak cara saya untuk menikmati hidup yang singkat ini dengan lebih bahagia seantero …

Tips Menasihati Kawan Rapat Cara Bijak

Menasihat orang mungkin senang kalau kita tidak berapa rapat dengan orang itu kan? Tapi, kalau orang yang kita nak beri nasihat tu merupakan kawan yang agak rapat dengan kita mungkin kita kena ada strategi sikitlah untuk mula beri nasihat tu supaya dia tidak terasa hati. Tapi macam mana …

Sindiket Peminta Sedekah Jalanan

Pernah tak anda tengah duduk makan dekat kedai, tiba-tiba datang seseorang yang pakaian agak lusuh, bentuk fizikal macam betul-betul daif, bawa beberapa jenis kitab atau buku agama? Rasanya mesti pernah bukan? Saya dah biasa nampak situasi macam ini. Sekali lagi, saya berada dalam situasi yang “menyeronokkan” ini. Kenapa …

Musim Panas Atau Musim Sejuk Yang Bagus Untuk Tunaikan Umrah?

Soalan simple, mestilah jawapannya pun simple kan? Ada hamba Allah bertanya pada saya, kiranya beliau nak dengar pendapat. Mungkin sebab saya ada pengalaman mengerjakan umrah pada kedua-dua musim. Jawapan saya mudah, musim panas bagus, musim sejuk pun ada bagusnya. Apa yang bagus? Pergi umrah masa musim panas, memanglah …

10 Tips Raya: Bagaimana Raya Anda Kali Ini Lebih Bermanfaat

Sekarang mungkin semua orang sedang sibuk shopping baju raya. Macam-macam fashion nak dicubanya. Kalau mak saya, dia tak suka beli baju kurung. Biasalah, mak tukang jahit. Jadi dia tak suka tengok jahitan orang lain, tak kemas katanya. Tapi saya setuju. Mungkin lepas ni saya kena belajar buat baju …

5 Perkara Asas Tentang Cara Pakai Shawl

Sebelum anda melangkah lebih jauh dalam menguasai teknik dan cara pakai shawl yang semakin pelbagai dewasa ini, anda perlu tahu dan faham asasnya terlebih dahulu. Setelah mengetahui dan memahami setiap peranan yang dimainkan perkara asas ini, anda akan menjadi lebih kreatif dan tidak lagi perlu bergantung sepenuhnya kepada …

Orang Berbudi Kita Berbahasa

Saya sibuk kebelakangan ini sebab terpaksa urus bisnes Al-Quran Pelangi Murah saya yang alhamdulillah makin maju. Sebenarnya tak adalah maju sangat tapi demi tidak menjatuhkan semangat diri sendiri untuk menjadi usahawan kecil yang berjiwa besar (eceh), saya cakaplah maju. Hahahahahaha! Sebenarnya nak cerita pasal apa ya tadi. Ok, …

Jangan Jadi Peminta Sedekah

Ya, jangan jadikan diri anda sebagai seorang peminta sedekah tetapi cubalah untuk menjadi golongan pemberi sedekah. Kita memang ada rezeki dan takdir hidup masing-masing. Ada yang ditakdirkan hidup senang, ada pula yang memang sudah ditakdirkan hidup sedikit susah. Tapi, itu bukan alasan untuk anda jadi peminta sedekah sekiranya …

Kenapa Orang Melayu Tidak Ikut Cara Orang Cina Berniaga?

Mungkin agak sensitif bila baca tajuk di atas tapi jangan risau, saya akan cuba menaip dengan cara paling beradab. Cara Orang Cina Berniaga banyak bezanya dengan cara orang melayu, kalau anda perasanlah. Setuju tak kalau saya katakan CARA ORANG CINA BERNIAGA yang berkonsepkan “tidak makan seorang” yang membuatkan …