free
web stats

Kesihatan

TAK PUAS HATI MARAH BOSAN DAN MELUAT

Bagaimana Nak Hilangkan Rasa Marah Dan Stress

Petang tadi, saya belek-belek keyword yang masuk dalam blog lizarazak.com ni. Terjumpalah 1 keyword yang pada saya nak gelak pada mulanya tapi bila difikirkan balik tak baik pulak nak gelakkan orang. Mungkin pada saya hal ini macam sangat remeh, mungkin tidak ada orang yang akan mencari keyword seperti itu di Google kan? Bagaimana nak hilangkan …

Bagaimana Nak Hilangkan Rasa Marah Dan Stress Read More »

Kucing Demam Kuning

Apa Perlu Dibuat Bila Kucing Terkena Demam Kuning

Kucing pun macam kita manusia juga. Ada masa dia sangat sihat dan ada masa dia akan jatuh sakit. Sakit yang dia mengalami pun lebih kurang sama dengan sakit manusia juga. Ada yang terkena kucing demam kuning, ada yang terkena batu karang, ada yang terkena serangan strok dan ada yang terkena serangan jantung. Jangan pula anda …

Apa Perlu Dibuat Bila Kucing Terkena Demam Kuning Read More »

antibiotics

Antibiotik. Adakah Kita Benar Faham Fungsi Dan Kesannya?

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Alhamdulillah. Aku kembali lagi bersiaran kat sini. Hari ni tak ada yang banyak nak aku ceritakan kecuali beberapa fakta yang aku baru ketahui semalam. Semalam aku lepak dengan seorang pengusaha farmasi yang agak berpengalaman dalam bidang perubatan moden ni. Semua jenis ubat dia tahu. Macam-macam rupanya nama ubat yang wujud …

Antibiotik. Adakah Kita Benar Faham Fungsi Dan Kesannya? Read More »

Klinik Dr. Rosli

7 Klinik Pergigian Pilihan Utama Warga Shah Alam

Adakah anda sedang mengalami sakit gigi? Jika ya, tunggu apa lagi, pergilah ke klinik pergigian dengan segera! Kalau anda baru tinggal di sekitar Shah Alam dan masih mencari-cari klinik pergigian yang berdekati dengan tempat tinggal anda di sana. Ataupun mungkin sudah lama menetap di kawasan ini, tetapi kerana jarang mendapat sakit gigi, jadi tidak pasti …

7 Klinik Pergigian Pilihan Utama Warga Shah Alam Read More »

shaklee

Di Sebalik Tabir Shaklee-Dr. Forest C. Shaklee

Kisah bagaimana seorang kanak-kanak yang begitu banyak dugaan diuji dengan penyakit turboculosis (batuk kering) dan apabila dewasa diuji dengan kanser. Shaklee sebenarnya diilhamkan oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1956 yang mana pada ketika itu, beliau menubuhkan Shaklee Corporation. Beliau percaya, sains dan alam semulajadi jika digabungkan akan memberi penawar kepada kesihatan manusia. Beliau …

Di Sebalik Tabir Shaklee-Dr. Forest C. Shaklee Read More »

kolesterol tinggi

Berbahayakah Kolesterol Tinggi?

Sememangnya ramai yang mengetahui bahawa mempunyai paras kolesterol yang melebihi normal adalah berbahaya. Kolesterol secara amnya adalah bahan berlemak di dalam badan. Ia diperlukan oleh badan untuk jalani kehidupan seharian. Kebanyak kolesterol dibentuk oleh badan kita sendiri seperti hati. Sebahagian lagi didapati daripada makanan yang kita makan. Kolesterol diperlukan untuk menghasilkan hormon dan vitamin D …

Berbahayakah Kolesterol Tinggi? Read More »

tekanan darah rendah

Tekanan Darah Rendah Bahaya Kepada Ibu Hamil?

Kadang-kadang atau selalu, wanita yang hamil mengalami tanda-tanda seperti keletihan, rasa nak pitam apabila bangun dengan cepat dari tempat duduk, atau dari keadaan baring untuk duduk. Ada juga yang mengalami rasa pitam apabila ingin bangun dari tidur walhal sudah tidur. Ini adalah normal. Walau bagaimanapun, jika sering mengalami tanda-tanda tekanan rendah, dibimbangi akan mendatangkan kesan …

Tekanan Darah Rendah Bahaya Kepada Ibu Hamil? Read More »

Varicella zoster

Punca Symptoms Penyakit Kayap

Penyakit Kayap disebabkan oleh virus Varicella-zoster – virus yang sama yang menyebabkan cacar air (chickenpox). Sesiapa yang mempunyai cacar air (chickenpox) boleh mengalami penyakit kayap. Selepas anda pulih daripada cacar air, virus boleh memasuki sistem saraf anda dan terletak tidak aktif selama bertahun-tahun lamanya. Akhirnya, ia boleh mengaktifkan semula dan bergerak sepanjang laluan saraf ke …

Punca Symptoms Penyakit Kayap Read More »

air suam pagi

6 Faedah Kebaikan Pengambilan Air Suam Setelah Bangun Pagi

Bolehlah anda mengmalkan tabiat minum air suam ini dari hari esok! Terdapat ramai orang yang mempunyai kebiasaan untuk mengambil air kosong sebaik saja bangun dari tidur. Walaupun itu merupakan sejenis kebiasaan, namun tidak ramai yang tahu akan kebaikan yang tersembunyi di sebalik amalan ini. Adakah anda amalkan tabiat untuk minum air pada waktu pagi untuk …

6 Faedah Kebaikan Pengambilan Air Suam Setelah Bangun Pagi Read More »

systema berus gigi

Berus Gigi Systema Spiral Yang Menarik

Apabila kita sebut tentang pemilihan berus gigi dan penjagaan gigi, sudah tentu ramai orang yang cerewet dan berhati-hati di dalam memilih berus gigi yang terdapat di pasaran kerana ia terdapat pelbagai jenis dan harga pun banyak berbeza antara satu sama lain. Mana tidaknya, untuk mendapatkan kebersihan dan juga kesihatan gigi yang baik, pemilihan berus gigi …

Berus Gigi Systema Spiral Yang Menarik Read More »