Category: Makan-Makan

Show Posts in

Durian Batu Kurau Memang Sedap

Aku ni bukanlah peminat durian mahupun hantu durian. Tapi baru-baru ni aku balik kampung, Pak Ngah aku belikan durian Batu Kurau. Antara durian asli dan durian kampung yang memang dikatakan sedap. Aku ni buta durian. Tak tau pun apa yang dikatakan sedap tu. Jadi, disebabkan jiwa remaja aku …

Cendol Bakar Kuala Selangor Terbaik

Selama bertahun-tahun aku dengar nama Cendol Bakar Kuala Selangor yang dikatakan terbaik Delicious terhangat dipasaran, akhirnya dua bulan lepas aku telah pun menjejakkan kaki aku sendiri ke sana. Kebetulan aku ada kursus CIDB kat Kuala Selangor. Jadi, dalam perjalanan balik tu, aku dengan Officemate singgah sebentar kat Cendol …

Terjebak Makan Ikan Patin Masak Tempoyak Temerloh

Aku sebelum ni anti dengan tempoyak. Asal terbau je tempoyak, aku akan kemurungan, hilang selera makan 3 keturunan, dan mulalah didatangi penyakit Asteoporosis. Entah kenapa jadi macam tu pun aku tak tau. Jadi selama aku hidup ni lah aku tak pernah sentuh pun tempoyak. Apa pun lauk yang …

Ikan Patin Sedap Restoran Samudra Exotic River Fish

Siapa suka makan ikan air tawar? Boleh geng dengan saya. Saya memang peminat ikan air tawar terutama Patin. Kalau ke Kuantan atau Temerloh Pahang memang tidak sah kalau tak singgah restoran Patin disana. Paling sedap patin masak tempoyak dengan sambal hitam Pahang. Patin adalah sejenis ikan exotik yang …

8 Tempat Makan Menarik di Melaka

Sebelum kita memasuki bab tempat makan menarik di Melaka ini, jom kita ambil tahu serba-sedikit tentang negeri ini. Kebanyakan negeri dalam Malaysia mempunyai pelbagai panggilan atau gelaran rasmi berawalkan Darul, seperti Terengganu Darul Iman. Namun, Melaka antara salah satu negeri yang tiada panggilan sedemikian kerana ketiadaan raja negeri. …

5 Tempat Makan Menarik di Penang

Penang atau lebih formal dikenali sebagai Pulau Pinang ialah salah satu negeri di Malaysia. Ibu negeri Penang ialah Georgetown yang mempunyai banyak tempat bersejarah yang harus dilawati. Jika anda meminati tempat-tempat sejarah, Bukit Bendera atau Penang Hill juga adalah salah satu tempat menarik untuk dilawati. Penang merupakan negeri …

Buah Kelapa – Buah Yang Berpelbagai Guna

Buah kelapa bukan hanya boleh diminum tetapi ia juga mempunyai banyak kegunaan lain. Air kelapa adalah minuman penghilang rasa dahaga yang popular. Oleh kerana air kelapa terkandung di dalam tempurung yang tertutup, ianya bersih untuk diminum. Ia juga mempunyai ciri-ciri penyembuh. Sesetengah orang menggunakannya sebagai penawar kepada beberapa …

Nasi Katok Brunei Yang Sedap

Apa itu Nasi Katok? Hahahaha! Janganlah sedih kalau tak tahu. Nasi Katok ni, mula-mula saya sendiri pun tak tahu nasi apa. Nasi Katok ni, asalnya dari negara Brunei Darussalam bah.hehehehe! First time saya makan Nasi Katok Brunei ni, tahun lepas. Waktu menyambut hari raya Aidilfitri di Brunei lah.hahaha! …

Kari Ayam Masak Merah Thai

Kari ayam masak merah Thai ini sangat lazat, sangat mudah dibuat dengan hanya beberapa ketul daging ayam bersaiz kecil, kacang pis dan direbus di dalam kuah kari merah dan santan kelapa. Masakan Thai ini siap kurang daripada 30 minit dan semuanya dalam satu periuk sahaja! Hidangan Kegemaran Saya …

Daging Dendeng Homemade

Bukan nak bagi RESEPI DAGING DENDENG tapi nak kongsi contact untuk anda beli dan rasa daging dendeng homemade yang pedas dan sedap ni je sebenarnya. Sharing is caring kan? Nah, mula-mula layan gambar Daging Dendeng ni dulu. Macam saya katakan tadi di atas, of course bukan saya yang …