free
web stats

Cara Untuk Cukur Rambut Bayi

Info mengenai amalan cukur rambut bayi dalam Islam dan cara mencukur rambut baby yang akan dikongsikan melalui artikel di bawah.

Secara umumnya ramai ibu bapa di dunia tidak mengira bangsa dan agama seringkali menerima nasihat tertentu mengenai cukur rambut bayi mereka. Selalunya nasihat yang disampaikan disandarkan dengan adat resam dan agama, tetapi apa yang ingin saya kongsikan ini berkemungkinan bertepatan atau bercanggah dengan perkara yang pernah anda dengar dan tahu sebelum ini.

cukur rambut bayi

cukur rambut bayi

Isu Panas Tentang Cara Cukur Rambut Bayi

Jangan tekejut jika dikatakan topik atau tajuk ini boleh menjadi isu panas jika tidak dihadamkan betul-betul. Terdapat banyak teori mengenai bila dan mengapa bayi patut atau tidak patut potong atau cukur rambut pertama mereka selepas dilahirkan. Beberapa teori kelihatan tidak masuk akal, dan ada yang lain kelihatan agak boleh dipercayai, sementara yang lain masih berdasarkan kepada tradisi budaya atau kepercayaan agama.

Salah satu pendekatan yang diakui melampau oleh sesetengah pihak adalah mencukur rambut bayi baru lahir di hari pertama kelahirannya.

Mencukur kepala bayi turut menjadi amalan dalam beberapa budaya dan agama di dunia: bayi Hindu, sebagai contoh, yang dicukur untuk membuang sifat-sifat yang tidak diingini yang berkaitan dengan kehidupan yang lalu. Umat Islam pula akan mencukur kepala bayi pada hari ketujuh selepas upacara korban akikah. Mencukur rambut bayi merupakan satu tradisi dalam keluarga Korea dan Thailand, dan begitu juga dalam budaya lain di dunia.

Selain berdasarkan amalan budaya dan agama, terdapat golongan yang melakukan amalan cukur rambut bayi atas sebab kajian saintifik yang tersebar mengatakan bercukur kepala bayi akan membuat rambutnya tumbuh lebih tebal dan kuat (atau lebih cepat).

Ada juga golongan yang mempunyai pendekatan yang berbeza dalam hal cukur rambut bayi ini dimana mereka berpendapat bahawa memotong rambut bayi anda buat kali pertama berdasarkan panjang rambut, tidak kepada umur bayi. Yakni apabila dia memerlukannya, tanpa mengira usia.

Sekarang tiba masanya untuk mencukur rambut bayi anda buat kali pertama dan secara tidak langsung ia juga merupakan pengalaman kali pertama kepada anda mencukur rambut bayi. Jadi bagaimana anda hendak melakukannya?

Pilihan terbaik adalah serahkan urusan mencukur kepala bayi anda kepada orang yang lebih arif dan berpengalaman untuk melakukannya bagi mengelakkan masalah. Walau bagaimanapun, jika anda berasa ingin melakukannya sendiri, maka anda perlu berhati-hati supaya anda tidak melukakan kulit kepala bayi anda. Berikut adalah beberapa tips yang akan membantu anda mencukur rambut bayi anda dengan mudah:

  1. Pastikan bahawa anda melakukannya pada siang hari kerana kebanyakan kanak-kanak kurang sensitif dan mudah dikendalikan pada siang hari.
  2. Pastikan bayi anda selesa, dan anda mempunyai barang-barang yang akan mengalihkan perhatian bayi.
  3. Buihkannya kepala bayi dengan sabun sebelum anda mulakan proses mencukur rambut.
  4. Apabila bercukur kepala bayi, adalah dinasihatkan bahawa anda tidak menggunakan pisau cukur kerana ia boleh memotong kulit kepala atau lebih buruk lagi, keluarkan beberapa kulit. Sebaliknya, anda boleh menggunakan alat perapi. Melainkan tradisi yang memerlukan anda untuk membuang semua rambut, jika tidak sekadar potongan nipis pun sudah memadai.
  5. Gunakan gunting sekiranya anda ingin memotong pendek rambut bayi anda.
  6. Mencukur rambut dalam bahagian-bahagian kecil dan pastikan bahawa anda melengkapkan setiap bahagian sebelum bergerak ke bahagian lain (mulakan dari belakang ke hadapan).
  7. Untuk mengalihkan perhatian bayi, teruskan berbual dengannya. Ini juga akan memudahkan anda untuk menjalankan proses bercukur tanpa gangguan. Jika bayi tidak tenang, cuba memberi makan kepadanya.
  8. Setelah anda siap proses mencukur, berikan bayi anda mandian dengan air suam supaya semua rambut yang jatuh dapat dibersihkan.
  9. Gunakan pembasmi kuman di kepala bayi anda dan selepas itu gunakan pelembap di kepala yang dicukur itu. Ini bagi menjaga kulit kepala bayi daripada gatal-gatal dan kekeringan.

Demikian antara maklumat mengenai asal usul amalan cukur rambut bayi serta cara cukur rambut bayi dikongsikan kepada anda. Sekiranya anda merasakan topik ini bermanfaat, silakan kongsi bersama rakan anda di Facebook, Google Plus dan Twitter milik anda. Sekian.

Leave a Reply