free
web stats

5 Panduan Mengurangkan Hutang

Dalam sedar tak sedar, hutang merupakan salah satu masalah yang dialami hampir setiap orang di seluruh dunia. Sekiranya anda rasa anda bebas dari masalah dan bebanan hutang, mungkin anda silap!

Saya pasti setidak-tidaknya anda juga menghadapi masalah ini biarpun jumlahnya di saat ini taklah sebesar manapun jika dibandingkan dengan orang lain disekeliling anda.

kurangkan hutang

kurangkan hutang

Selagi anda mempunyai keperluan dan kemahuan, mempunyai pendapatan dan pekerjaan, penggunaan dan kebergantungan ke atas pinjaman dan hutang sudah tentu menjadi satu kemestian dalam kehidupan di abad ini.

Namun begitu, sedarkah anda bahawa hutang yang anda ambil itu membantu mengukuhkan kewangan anda atau sebaliknya?

Keadaan akan menjadi bertambah parah jika sekiranya anda tidak mengamalkan pengurusan kewangan yang teratur, anda pasti berhadapan dengan masalah yang besar dan kritikal.

Perancangan hutang yang profesional dapat menyingkirkan hutang yang tidak diperlukan.

Di bawah adalah tip-tip mengurangkan hutang:

1. Lebihkan pendapatan

Terlebih dahulu, anda perlu memastikan bahawa telah mengeluarkan semua perbelanjaan yang tidak penting.Ia adalah penting bagi memudahkan anda untuk mengenal pasti jumlah yang boleh dijimatkan dengan mengubah tabiat pemakanan, misalnya makan direstoran murah , kuran kan makan di luar, membeli barangan runcit berjenama pasar raya berbanding jenama biasa.Anda mungkin perlukan pertolongan bagi menguruskan kewangan anda setiap hari untuk mengurangkan hutang anda.

2. Pendapatan yang lebih baik

Cari pekerjaan yang menawarkan gaji yang lebih baik dan pastikan anda tidak meninggalkan pekerjaan sekarang sehinggakan anda mendapatkan pekerjaan baru kerana ia akan menyebabkan stres yang berpanjangan.

3. Pekerjaan kedua

Dapatkan pekerjaan yang kedua, pekerjaan sementara untuk menambahkan pendapatan kerja sepenuh masa.Hal ini akan bantu menambahkan pendapatan bagi menampung perbelanjaan dan hutang yang anda tanggung.

4. Kurangkan Perbelanjaan

anda perlu mengenal pasti tujuan perbelanjaan anda.peluang untuk anda berbelanja adalah lebih tinggi berbanding pendapatan.Ini adalah situasi yang kritikal di mana hutang tidak boleh di hapuskan.Justeru, anda perlu mengurangkan perbelanjaan harian anda terlebih dahulu.Anda perlu berusaha untuk melalui kehidupan yang sejajar dengan kemampuan anda dan bukannya mewah.

5. Dapatkan khidmat motivasi golongan profesional

Sekiranya anda mendapati bahawa anda tidak mampu untuk membayar balik bayaran minimum, pilihan terbaik anda adalah untuk mendapatkan firma pengurusan hutang yang berupaya berupaya meringankan beban hutang anda dengan menyediakan pembayaran mengikut keadaan semasa anda.Anda juga boleh mendapatkan khidmat nasihat berkaitan pengurusan hutang dengan bank melalui agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit(AKPK).

Leave a Reply