free
web stats

5 Cara Tengok TV di Android

5 aplikasi android pilihan terbaik untuk anda tengok TV di Android smartphone anda. Melalui artikel kali ini menerusi kategori teknologi, saya akan kongsikan senarai 5 aplikasi android percuma dari Google Play Store yang anda boleh muat turun untuk tonton TV online di telefon pintar android anda.

Saya tidak pernah mengenal erti sebenar kebebasan bergadget sehinggalah saya menggunakan sebuah telefon pintar Android. Sistem Operasi, ciri-ciri dan fungsi mudah alihnya boleh dikatakan mengkagumkan. Sehinggakan kalau nak atau ingin menonton TV pada Android pun boleh berbuat demikian selain daripada fungsi imbasan imej kod QR yang sedia ada. Namun begitu, terdapat beberapa batas untuk sesebuah peranti Android mencapai dan mengakses, tetapi usah risau kerana dengan bimbingan yang betul anda mampu memaksimakan penggunaan aplikasi yang bersaiz besar.

Berikut saya kongsikan cara tengok TV di android melalui senarai beberapa aplikasi yang benar-benar terpilih daripada seratus atau lebih aplikasi. Saya suka menguji aplikasi android terkini dan merasa gembira berkongsi ilmu dengan pembaca blog Afiffuddin.com. Mengenai aplikasi untuk menonton TV di Android, boleh dikatakan kebanyakannya tidak semua berfungsi seperti yang diharapkan. Terdapat hanya beberapa aplikasi yang terbaik di luar sana yang menunjukkan TV pada peranti Android anda. Itu pun hanya beberapa sahaja yang berfungsi dan berhasil menunjukkan siaran TV secara langsung pada Android disamping beberapa pilihan saluran adalah benar-benar mengecewakan.

Nota: Aplikasi terbaik untuk menonton TV pada Android telah diuji kebersanannya pada telefon pintar Samsung Galaxy Nota III. Aplikasi berfungsi dengan baik pada sambungan WiFi dan 4G LTE. Tiada sebarang masalah teknikal yang dihadapi semasa ujian.

Berikut disenaraikan 5 aplikasi android pilihan terbaik untuk tengok TV di telefon pintar Android anda:

SPB TV

SPB TV

SPB TV adalah aplikasi yang terbaik untuk menonton TV pada Android disebabkan kepelbagaian fungsi dan salurannya. Aplikasi ini mempunyai banyak saluran TV untuk mengisi masa anda untuk jangka masa yang lama. Aliran atau jalur streamingnya adalah berkualiti baik tetapi kadang-kadang mereka tidak memaparkan paparan HD, mungkin aliran streaming disesuaikan mengikut kelajuan internet pengguna.

Aplikasi ini sendiri datang dengan antara muka yang sangat menyenangkan untuk pengguna mencari saluran yang bukan sahaja mengetengahkan perkara-perkara yang menarik tetapi juga memberikan anda idea yang jelas tentang saluran apa yang sedang ‘on’ atau ‘off’. Apa yang menjadikan SPB TV istimewa adalah keserasiannya dengan Chromecast, Miracast dan sokongan Widi. Namun ini tidak dapat menonjolkan ciri-cirinya, kerana apa yang paling menyedihkan adalah hampir setiap aplikasi LIVE TV tiada untuk Android yang diuji.

LiveNow! TV Plus

LiveNow TV

Sebuah aplikasi mudah dan ringkas yang menunjukkan anda satu kandungan, itulah ia Live Now! TV Plus untuk pengguna android seperti anda. Aplikasi ini datang dengan DNLA dan sokongan Chromecast yang merupakan satu perkara besar bagi mereka yang telah melabur dalam teknologi tersebut.

Aplikasi ini membolehkan anda untuk menonton dan juga mencatatkan kira-kira 200 saluran TV secara langsung yang percuma dalam kualiti definisi standard. Aplikasi ini juga datang dengan kira-kira 500 saluran VOD yang sekali lagi percuma dalam definisi standard. Secara jujur aplikasi ini merupakan ciri-ciri yang bagus untuk anda miliki dengan harga sifar ringgit.

XMTV Player

XMTV Player

XMTV Player adalah aplikasi yang mempunyai potensi untuk menjalankan saluran TV secara langsung padanya. Sebagai pemain video ia tidaklah sebagus dan setanding pemain video terbaik untuk Android yang lain tetapi sebagai aplikasi TV streaming, ia berbaloi. Pemain ini bagaimanapun memerlukan anda memasang plugin sebelum anda boleh mula menonton TV secara langsung.

Saluran yang banyak dan aliran streaming yang bermula hampir serta-merta. Kualiti gambar video, terutamanya saluran tertinggi adalah luar biasa dan aplikasi ini berbaloi untuk digunakan.

Crackle – Filem & TV

Crackle TV

Crackle merupakan satu lagi aplikasi yang baik jika anda sedang mencari aplikasi untuk menonton TV di peranti Android. Malangnya aplikasi ini tidak tersedia di semua negara, dengan itu aplikasi ini berada agak di bawah senarai. Aplikasi ini menyediakan anda beberapa filem yang baik, rancangan hit TV dan filem siri yang bagus. Tetapi perkara yang perlu diketahui adalah aplikasi ini tidak mempunyai banyak sangat kandungan TV untuk ditawarkan.

Viki: TV Drama & Filem Percuma

viki tv

viki tv

Viki adalah aplikasi TV yang terbaik untuk Android jika anda suka menonton kandungan luar negara. Aplikasi ini seolah-olah dibuat untuk Korea Selatan tetapi ia turut mempunyai beberapa kandungan yang sesuai untuk penonton Amerika Syarikat. Aplikasi ini sepatutnya memaparkan drama Korea bersama dengan sarikata English; memandangkan terdapat beberapa cerita yang menarik ditawarkan.

Aplikasi ini telah disyorkan oleh ramai pengguna wanita dan mereka benar-benar sukakan kualiti video yang dipaparkan. Ia adalah satu aplikasi TV percuma untuk Android jadi ia sepatutnya menjadi anda tiada alasan untuk mencubanya.

Demikian 5 aplikasi terbaik untuk menonton TV di Android yang boleh didapati. Saya mungkin terlepas beberapa aplikasi popular terkini tetapi ada yang tidak boleh dipercayai dan ada yang tidak berfungsi dengan baik pada peranti yang diuji. Senarai di atas adalah aplikasi yang berfungsi dengan baik dan mempunyai aliran streaming video berkualiti baik. Hampir semua daripada kita kini mempunyai skrin HD 720p pada telefon pintar dan tablet, oleh yang demikian aliran berkualiti rendah menjadikan paparan benar-benar kelihatan buruk. Jika anda mempunyai sebarang cadangan silalah untuk berkongsi dalam ruangan komen di bawah.

Baca juga:
Ciri-Ciri Utama Sebagai Seorang Juruteknik Komputer

Leave a Reply