free
web stats

10 Karakteristik Utama Pemandu Pelancong

Kerjaya sebagai pemandu pelancong amatlah menyeronokan selain dari dapat berjumpa dengan pelbagai jenis manusia dan lapisan masyarakat ia juga memberikan pengalaman menarik bagaimana untuk berinteraksi dengan mereka yang rata-ratanya datang dari serata dunia. Kita dapat lihat budaya mereka dan cara mereka tampak berbeza di panadangan kita masyarakat Malaysia.

pemandu pelancong

pemandu pelancong

Namun, kerjaya sebagai pemandu pelancong tidak mudah seperti yang disangka kerana ia datang bersama dengan tanggungjawab yang harus dipikul. Namun demikian dengan beberapa tips yang diberi ini ia sedikit sebanyak mungkin dapat memberi anda tips dan gambaran utama yang harus ada pada pemandu pelancong.

pemandu pelancong lelaki

pemandu pelancong lelaki

1. Mudah Difahami

Sebagai pemandu pelancong, mereka harus mempunyai gaya percakapan yang baik disamping penyampaian maklumat yang berkesan. Ia juga bergantung kepada jenis rombongan yang dibawa, seperti contoh, rombongan VIP, rombongan deligasi, rombongan pelajar sekolah atau university serta pelbagai lagi jenis rombongan yang spesifik.

Pemandu pelancong yang boleh bertutur selain dari bahasa inggeris dan bahasa tempatan (Bahasa Melayu, Cina, Tamil dan lain-lain bahasa di Malaysia), seperti bahasa Rusia, Arab, Perancis, German dan lain-lain adalah bagus dan lebih bagus lagi jikalau pemandu pelancongboleh bertutur dengan dialek rombongan mereka.

2. Menepati Masa

Etika utama sebagai pemandu pelancong adalah menepati masa dan kadang-kala pemandu pelancong harus bersedia untuk tugasan lebih awal dari waktu yang dijanjikan. Selain dari itu, pemandu pelancong juga harus memastikan peserta rombongan jugak menepati masa yang telah ditetapkan dalam jadual lawatan agar perjalan rombongan tidak terganggu.

3. Mudah Mesra

Layanan yang mesra kepada peserta rombongan haruslah diterapkan dalam jiwa setiap pemandu pelancong. Kerana pemandu pelancong adalah tumpuan utama rombongan. Dengan tutur kata yang mesra, ia akan memastikan peserta rombongan berasa selesa bersama dengan pemandu pelancong bertugas. Sekaligus membuatkan lawatan menjadi lebih santai dan menyeronokan. Tetapi kemesraan itu harus ada batasnya.

4. Berpengetahuan

Sebagai pemandu pelancong, berpengetahuan mengenai lokasi tumpuan pelancong adalah satu kemestian seperti sejarah dan isu semasa sambil disampaikan dengan cara yang mesra dan santai pasti akan membuatkan peserta rombongan seronok ketika berada dalam lawatan.

5. Penglipur-Lara

Pemandu pelancong yang bagus adalah jika ketika penyampaian maklumat dan cerita, pemandu pelancong tersebut mampu membawa peserta lawatan bersama dalam menyelami penceritaan mereka.

6. Interaktif

Pemandu pelancong jugak harus lebih berinteraktif ketika mengendalikan rombongan. Jika rombongan hanya mendengar celoteh dari pemandu pelancong sahaja pun ia akan mengundang rasa bosan kepada peserta rombongan kerana tiada interaksi dari pihak perserta rombongan. Jadi salah satu contohnya, pemandu pelancong boleh membuat pop kuiz dan menyediakan hadiah-hadiah untuk mereka yang mampu menjawab soalan-soalan berkenaan lawatan tersebut. Hadiah tidak perlu mahal. Keychain dan poskad juga sudah memadai.

7. Kelakar

Pemandu pelancong harus mempunyai sifat kelakar dan mudah tersenyum. Maksud kelakar di sini bukan lah menjadi seperti seorang badut tetapi mungkin ada beberapa teknik yang mereka boleh gunakan untuk membuatkan penyampaian mereka lebih kelakar. Contohnya bercerita tentang situasi kelakar kepada peserta rombongan. Nescaya, peserta rombongan akan lebih berminat untuk berinteraksi dengan pemandu pelancong.

8. Peka

Pemandu pelancong harus menguruskan peserta rombongan yang terdiri dari tujuh sehingga 44 orang. Bukanlah kerja mudah untuk memberikan perhatian kepada setiap peserta. Lebih ramai bilangan peserta, lebih sukar untuk memberikan perhatian kepada setiap dari mereka. Di sini pemandu pelancong harus peka pelbagai jenis orang, termasuk lapisan umur yang berbeza selain dari mereka yang memerlukan perhatian istimewa seperti warga emas dan kanak-kanak.

9. Stabil

Ketika memberi penerangan kepada peserta rombongan, pemandu pelancong harus memberikan penyampaian yang stabil yakni tidak terlalu perlahan dan tidak pula terlalu perlahan untuk memastikan peserta rombongan faham perkara yang disampaikan. Jika melakukan ‘walking tour’ pastikan kelajuan perjalanan adalah dalam keadaan yang stabil dan sesuai dengan peserta rombongan. Kerana ia berbeza bagi rombongan yang terdiri dari warga emas dan mereka yang lebih muda.

10 Fleksibel

Lebih bagus jika pemandu pelancong boleh menggunakan pendekatan yang lebih fleksibel kerana ia dapat menentukan mereka adalah pemandu pelancong yang bagus. Personaliti yang bersahaja dan spontan kadangkala boleh membuatkan lawatan menjadi menyeronokkan.

Baca juga:

Leave a Reply