6000 Dolar Singapura Untuk Setiap Kelahiran Bayi

Tercengang sekejap masa saya dengar kenyataan “6000 Dolar Singapura Untuk Setiap Kelahiran Bayi “ oleh seorang kakak berbangsa melayu Singapura pagi tadi. Rasanya sempat air liur saya tersekat dekat kerongkong. Sampai macam tu sekali ke tahap terdesak kerajaan mereka?

Tapi, saya tidak tahu sejauh mana kesahihannya.

Kalau betul, parah jugalah maksudnya keadaan di negara seberang tu. Dulu, kerajaan mereka buat syarat. 1 keluarga cuma boleh ada anak 3 orang sahaja maksima. Kalau nak anak lebih daripada 3, boleh tapi kena bayar denda setiap kelahiran. Bila rakyat mereka dah terbiasa, memanglah semua tak nak tambah anak.

Siapa je yang nak kena bayar kan?

Sudahnya, saya dengar juga negara seberang mengalami kekurangan jumlah kelahiran setiap tahun. Penduduk dah mula tak nak beranak banyak-banyak. Jangan kata banyak, ada yang bangsa tu terus tak nak ada anak terus. Hamik! Nak salahkan siapa tu?

Sekarang ni kerajaan terdesak nak tambahkan jumlah penduduk daripada bangsa mereka (sila fahamlah bangsa apa). Dengar kata mereka terpaksa import rakyat dari negara China. Rakyat yang dah ada dalam negara tu pula, mereka sogok dengan wang bernilai 6000 Dolar Singapura Untuk Setiap Kelahiran Bayi! 

Wallahualam kesahihannya tapi kalau betul, jomlah jadi rakyat seberang dan beranak sebanyak mungkin. kahkahkahkah!!! Hambarnya lawak petang hari ni. Bye

Artikel Berkaitan

  • No Related Posts

11 responses to “6000 Dolar Singapura Untuk Setiap Kelahiran Bayi

  1. taraf hidup kat sana dah tinggi..semua pikir tentang kerja je..sampai dah tak peduli tentang nak ada family sendiri..ruginya hidup..hoho
    hafizrahim´s last blog post ..Mini Giveaway Blogger Kacak HafizRahim

  2. masa untuk lebih produktif…peluang bagi yang suka anak ramai ni…
    Denaihati´s last blog post ..Apa Lagi Pengiklan Mahu?

  3. memang betol..diorang akan dapat duit bonus sampai anak kedua..anak ketiga x dapat kalau x silap..
    Fakarepain´s last blog post ..FAKTA YANG ANDA SEMUA TIDAK PERNAH PEDULI

  4. sape suruh buaf syarat setiap keluarga maksimum 3 anak je….kan dah terdesak….hehehe….
    syamila´s last blog post ..Antara Palsu atau Tulen

  5. Nak pi dok sana ah….hehehe….tk dok keje….
    syamila´s last blog post ..Antara Palsu atau Tulen

  6. kalau keluarga sendiri nak kawal takpe..
    ini kerajaan yang push suh kawal.. hebat la…
    skrg akibatnya nak suh beranak plak..
    Norfanil´s last blog post ..Mykad Smart Shopper Diskaun Semasa Shopping

  7. wah-wah…sampai seperti itu rupanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge