DRAMA SYAHADAT CINTA TV AL-HIJRAH

Drama SYAHADAT CINTA TV AL-HIJRAH yang baru ditayangkan ni sama ke dengan filem Syahadat Cinta ya? Puas saya cari informasi berkenaan drama SYAHADAT CINTA yang ditayangkan di TV Al-hijrah ni dekat internet. Tapi hampa macam biasa. Kurang promo ke?

Actually dekat portal rasmi TV AL-HIJRAH ada sinopsis drama Syahadat Cinta ni tapi bila saya baca, jalan ceritanya sebiji sebijan dengan jalan cerita filem yang sama tajuk dengan drama ni. Mungkin digarap kot daripada novel ke siri pula. Sindrom drama adaptasi novel macam Trilogi Cinta sedang berleluasa di Malaysia. hahahaha!!! Tapi yang ini tak apa, drama islamik dan saya dah tengok versi Filem. Serious best!!

SINOPSIS FILEM SYAHADAT CINTA

Film ini menceritakan tentang petualangan anak muda kota yang bengal, tukang mabuk, dan suka berkelahi, dalam mencari jati diri, cinta dan tuhannya. Film berkisah tentang Iqbal (Arief Rahman) terhentak penyesalan karena membuat ibunya, Ibu Dewi (Minati Atmanagara) celaka hingga menderita koma. Penyesalan tersebut membuatnya terjun kedunia pesantren pimpinan Kyai Shidiq (H Muchtar Sum). Disanalah ia mencoba mencari Tuhan sekaligus ingin mengalahkan masa lalu yang kelam.

Ternyata perjalanan pencariannya itu tak mudah. Perilaku metropolis membuat dirinya tidak sabar berbenturan dengan aturan serta tata cara perilaku orang pesantren. Iqbal akhirnya mengalami friksi dengan berbagai orang, diantaranya adalah Aisyah (Imel ) yang tak lain adalah cucu dari sang Kyai.

Dirinya kemudian terusir dari lingkungan pesantren, dan ia terdampar di Solo. Namun dikota inilah ia bertemu dengan Ibu Jamilah (Donna Harun) yang miskin tapi Sholeh. Ditempat inilah ia menemukan keangungan Islam, dan bertekad untuk menjadi seorang mualaf. Tetapi di saat ia mulai menemukan Tuhan, jsutru dirinya berurusan dengan aparat, tersangkut masalah teroris. Namun, berkat kesaksian beberapa orang yang mengenal dirinya, akhirnya ia bebas, kemudian ia pun dijemput kembali masuk pesantren.

Yang dekat atas ni sinopsis syahadat cinta versi filem punya. Saya jumpa di blog blogger Indonesia. Rasanya sama je kot dengan drama syahadat Cinta tv alhijrah ni. Tapi, saya tak pernah tengok lagi. Nanti nak tengoklah. Ada Johan Juvana kalau tengok promo drama Syahadat Cinta ni. hehehehe!!! Ingat Hari Selasa 10 malam  ye

Artikel Popular

  • No Related Posts

One Thought on “DRAMA SYAHADAT CINTA TV AL-HIJRAH

  1. siti on March 8, 2013 at 1:26 pm said:

    assalamualaikum , di mana lokasi pondok al iman tempat mereka berlakon ? :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Post Navigation