Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun Awal Muharram

Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun sempena Maal Hijrah ini khusus yang beragam Islam. Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun ini digalakkan baca sebelum kita mula “berhijrah”. Lagipun, bukan lama sangat nak baca Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun ni.

Lepas baca Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun, korang pasanglah azam untuk berhijrah ke arah kebaikan. Berhijrah menjadi hamba yang jauh lebih mulia pada pandangan mata Allah, berhijrah menjadi saudara se Islam yang jauh lebih baik untuk semuanya, berhijrah menjadi manusia yang jauh lebih sempurna daripada semua segi ringkasnnya.

Kita ni manusia, hanya hamba Allah sahaja. Tugas kita mengabdikan pada Allah. Dunia ni Allah beri nikmat sebentar sahaja pada kita sebagai ujian. Kalau kita terleka, habislah akhirat kita nanti. Rasa nak nangis takut fikir keadaan Padang Mahsyar nanti!!! huwaaa!!! Kita banyak buat dosa, tapi Allah pemurah. DIA berikan kita “bonus” untuk hapuskan dosa-dosa kita. Jadi, sila baca Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun ok.

Dalam tempoh nak berubah, memang banyak juga bantuan Allah beri. Once kita ada niat, InsyaAllah akan dimudahkan. Tapi, kawan-kawan ada juga yang mentertawakan melihat perubahan. Tapi, biarlah. Mereka lebih baik daripada saya. Saya akan belajar daripada kesilapan lama. Pedulilah saja orang nak kata apa ;)

Sekali lagi, Salam Maal Hijrah untuk semua muslimin dan muslimat. Jangan lupa, baca doa Akhir Tahun dan doa Awal Tahun pulak. Ini bukan jalan mudah nak hapuskan dosa-dosa. Tapi, kalau ini salah satu cara yang kita boleh buat as usaha untuk kurangkan dosa-dosa lepas..kena yakinlah masa baca nanti

Ok, ini saya sertakan doa Awal Tahun dan Akhir Tahun untuk sesiapa yang belum tahu. InsyaAllah, sama-samalah nanti kita baca ya nanti. Amin

Doa Akhir Tahun

p/s: Doa ini hendaklan dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar pada akhir Bulan Zulhijjah


Doa Awal Tahun

p/s:  Doa ini hendaklah dibaca 3 kali selepas Selepas Maghrib pada 1 Muharam

Credit to : ammboi


Artikel Popular

23 Comments

  1. jedi says:

    Thanks kerna kongsikan

    tahun ni insyallah sambut awal muharam kat kg…

  2. nurmisnan says:

    Semangat Lizz. Gd remind awal2 coz blh prepair utk
    di baca pada petang dan selepas Maghrib Ahad ini..

    Mudah2an di murahkan rejeki dan di jauhkan dari si laknat
    Syaitan dan Jin…

  3. azura says:

    saya pun awal muharram pulang balik kampung lizz….alhamdulillah lama tak balik

  4. Fazreen says:

    tahun 2011 tahun yang tak berapa nak menjadi dalam study aku. insyaallah nak berhijrah ke lebih baik nanti

  5. shah blogger says:

    Semoga ramai yang berhijrah ke arah yg lebih baik dari kerohanian dan rutin2 harian :) … u too. anyway thanks, :)

  6. titan says:

    ni mesti kes baru ingat kan..

  7. hafidz says:

    tak sangka dah berada di penghujung akhir tahun 1432hijrah =)

  8. Zida says:

    thanks share kak liza. zida memang tercari doa ni sebab buku doa dah tak jumpa :(

    moga tahun baru ini diberi lebih banyak masa kita untuk berubah ke arah yang leeeeeeebih baik

    Salam Maal Hijrah dari Mesir :)

  9. lala says:

    mohon share ye…

  10. ainhany says:

    salam ukhuwah,

    mhn izin share dan copy paste doa.

    salam maal hijrah dan selamat beramal
    terimaksih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge