Informasi Tentang Malam Lailatul Qadar

malam lailatul qadar

Malam Lailatul Qadar memang kita semua cari kan? Malam Lailatul Qadar, malam yang kita semua tunggu. Tanda-tanda malam lailatul qadar mungkin berbeza-beza daripada pandangan setiap orang. Wallahualam.

Saya sendiri pun sampai sekarang tak tahu mana 1 tanda-tanda malam lailatul qadar yang saya boleh ikut. Banyak sangat rujukan tapi rasanya tak perlulah nak ikut sangat sebab pada saya rezeki masing-masing. Kalau ada rezeki nak jumpa, adalah.

Diskaun Tol Aidilfitri Di 24 Lebuh Raya 30-31 OGOS

Bukan semua orang yang bernasib baik dan dapat menemui malam lailatul qadar ni. Jarang saya dengar kawan-kawan saya yang betul-betul dapat jumpa kecuali adalah seorang dua. Itupun, saya dah tak ingat sangat macam mana ceritanya.

Apa-apapun, kita berdoa jelah lebih-lebih pada malam-malam 10 hari terakhir bulan Ramadhan ni kan? hehehehe. Mana lah tahu ada rezeki kita. Dapatlah doa kita dimakbulkan Allah. InsyaAllah. Jangan ingat nak download lagu raya je!hahaha So, apa kata saya share informasi yang saya dapat berkenaan malam lailatul qadar ni ok.

Murid Melayu Islam: “Ya, Saya Tahu Nabi Isa Sayangkan Saya…”

Hikmah Malam Lailatul Qadar



Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar

Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Walau tinggal beberapa hari saja lagi malam-malam di bulan Ramadhan, pastikan kita menjadi juara diakhirnya nanti. Semoga Ramadhan kali ini menjanjikan kita kemenangan. Kemenangan melawan dan menguasai hawa nafsu. InsyaAllah.



source: Puteri Katek

Sebab turun surah al-Qadr

Lailatulqadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatulqadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Tanda Malam Lailatulqadar

Para alim ulamak r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatulqadar:

– Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
– Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
– Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
– Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.

Baca keterangan lanjut: Al-Azim

Tips  malam Lailatul Qadar

1. Bersedia untuk merebutnya dari sekarang terutama disegi keyakinan, kesungguhan merebut peluang tahunan ini dan merancang kalender harian agar mengosongkan 10 malam-malam terakhir tersebut untuk tujuan itu semata-mata, tidak untuk kesibukan lain.

2. Memahami bahawa dimana jawatan, kedudukan dan kesibukan kita di dunia ini, tujuan utama manusia dijadikan ialah untuk beribadah kepada Allah swt dengan penuh keikhlasan, bersedia untuk “Hari (Akhirat) yang tiada gunanya lagi harta dan anak-anak, melainkan orang yang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera” (Al-Quran).

3. Putuskan dari sekarang masjid mana yang akan kita gunakan untuk Iktikaf, siang dan malam, samada sebahagian atau 24 jam sehari. Pastikan AJK masjid tersebut memahami ibadah Iktikaf dan Qiyamullail 10 Malam terakhir agar tidak berlaku masalah pengurusan dengan mereka yang tidak memahaminya.

4. Dapatkan teman agar sama-sama dapat melakukan ibadah tersebut secara berjemaah.

5. Jika anda bekerja dibawah majikan, kenalpasti hari-hari yang akan dimohon cuti agar dapat lebih hari untuk beriktikaf di masjid. Jika anda tidak dapat mengambil cuti kerja, anda boleh cuba berktikaf di masjid sepenuhnya dalam cuti hujung minggu

6. Jika anda seorang pelajar, cuba habiskan kerja-kerja rumah atau assignments dari sekarang agar tidak tertimbun pada 10 malam terakhir Ramadan. Beli tiket balik kampung lebih awal agar tidak disibukkan mencari tiket nanti.

7. Bersedia untuk Aidil Fitri lebih awal, sebelum 10 Malam Terakhir, agar kita tidak disibukkan nanti dengan membeli belah, memasang langsir, membuat kuih muih, menyiap atau menjahit pakaian Raya dan sebagainya seperti yang sering berlaku pada ramai orang yang kurang memahami dan menghayati kelebihan 10 malam terakhir Ramadan.

8. Memahami bahawa asas perubahan ke arah kebaikan pada seseorang bahkan pada sesebuah umat ialah pembaikan jiwa yang ada di dalam diri masing-masing. Madrasah 10 Malam Terakhir Ramadan yang bakal dilalui boleh turut membantu mencapai kearah perubahan tersebut.

source:  iLuvIslam

Selamat beramal lebih sikit sempena malam lailatul qadar nanti.hehehehe!!!

Artikel Berkaitan

15 responses to “Informasi Tentang Malam Lailatul Qadar

  1. perkongsian yang bagus. semoga kita berlumba2 melakukan ibadah

  2. nak tanya laa..

    theme ni beli ke??
    cantik laa..

    macam mne nak dapatkan theme dr woo theme ni?

  3. Alangkah.. Indahnya kalau dapat bertemu Lailatul Qadar..

  4. perkongsian yang menarik. 1000 bulan = 83 tahun, tentu sekali setiap muslim kejar malam lailatul qadar 🙂

  5. siapa yang tak nak lailatul qadar cik kak oi!haha

  6. dimana2 jua pun kita blh melakukan ibadah….
    insyaAllah sama2 kita bangunkan kiamulai….

    nota
    utk perempuan yang haid.. perbanyakkan berzikir…

  7. insya Allah. mari sama2 mencari malam al-Qadr ini.

  8. malam semalam tengok semnis kurma ada membincangkan pasal malam lailatul qadar.sedap 😀

  9. Thanks for the info, harap dapat menemui Malam itu

  10. Perkongsian ayng sungguh menarik
    Malam Lailatul Qadar memang dinanti-nantikan oleh semua

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge