Kelebihan Nisfu Syaaban

nisfu syaaban

Nisfu Syaaban terkenal sebagai malam pengampunan. Malam Nisfu Syaaban jangan kita sia-siakan kelebihannya. Nisfu Syaaban malam pengampunan bagi kita hamba Allah yang kurang serba serbi ni ni untuk tadah tangan berdoa. Mudah-mudahan berpeluang lagi tahun ini.

Blogger yang cukup dikenali ramai, bro Denaihati ada menulis entry kelebihan Nisfu Syaaban dan kelebihannya dan bagusnya menjadi rujukan blogger lain jugak. Ini yang kita mahu. Sebab itu saya suka dengan cara Denaihati memberi informasi diblognya. Cukup informasi sampai boleh jadi rujukan blogger lain.

Mungkin korang dah jumpa dan baca banyak lagi versi kelebihan-kelebihan Nisfu Syaaban. Tak apa. Bawah ini, saya jumpa informasi berkenaan kelebihan Bulan Syaaban di website Informasi Kini. So, saya share dekat sini. Harap boleh tambah informasi yang korang dah tahu. hehehehe.

KEBLEBIHAN-KELEBIHAN BULAN SYAABAN


Sabda Nabi s.a.w. : Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku keatas kamu.

Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. di dalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s.

Jika dia sempurnakan puasanya sebulan di bulan Sya’aban, dimudahkan Allah atasnya Sakratulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.

Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Sya’aban dan akhir khamis daripada Syaaban, dimasukan dia ke dalam syurga. (dari kitab Al-Barakah).

Berkata Siti Aisyah r.a. bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Syaaban.

Sabda Nabi s.a.w. : Sya’aban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani).

Sabda Nabi s.a.w. : Bahawa puasa Syabaan kerana membesarkan Ramadhan. Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Sya’aban, kemudian dia bersalawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa maka di ampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi : Bahawa Allah Ta’ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.

Sabda Rasulullah s.a.w. : Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Syaaban.

Pengertian Sya’aban : Kemuliaan, Ketinggian, Kebajikan, Jinak, Cahaya.

Sabda Nabi s.a.w. : Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur’an atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’ (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekalian makhlukNya.

Bulan Sya’aban, keagungan malamnya dengan Nisfu Syaaban seperti keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Sya’aban telah datang Jibril kepada Rasulullah s.a.w lalu katanya :

Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang Allah beri padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekalian orang yang tidak menyengutukan (syirik) denganNya dengan sesuatu, kecuali tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak, derhaka terhadap ibubapa.

p/s: Bila dan bagaimana Allah memberikan hidayah pada hamba-Nya sangat unik. Tak tercapai dek akal kadang-kadang -..-

Kredit gambar: 2dayblogger.com

Artikel Berkaitan

11 responses to “Kelebihan Nisfu Syaaban

  1. Mendengar dan membaca kelebihan tu memang best, tapi bab nak membuat tu, aishh… Banyak betul dugaannya 🙂

  2. btol tu. bab implimentasi tu agak payah. nak tentukan iman semuanya pada implimentasi

  3. kita hampir bersedia menemukan bulan ramadhan…jom pergi surau esok…kat surau kampung saya ada pengisian Nisfu Syaaban dengan bacaan yassin 3 kali selepas maghrib dan tahlil berkelompok…

  4. a’aaa esok 15 syaaban kan…hoho mujor ingatkan

  5. jom sama sama kita baca artikel ini, semuga kita mendapat sedikit ilmu pengetahuan (http://drmaza.com/home/?p=1192)

  6. Pingback: Bacaan Doa Nisfu Syaaban | BLOG PICISAN TAPI BUKAN BLOG MURAHAN | Lizarazak.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge