Kes Liwat Datuk Anwar Ibrahim, Saya Hakimnya

Kes liwat Datuk Anwar Ibrahim menjadi tajuk bualan di mana saja sekarang. Asal kes liwat Datuk Anwar Ibrahim, masing-masing teruja nak tahu keputusan. Saya tidak. Tidak berminat dengan kes liwat Datuk Anwar Ibrahim tu.

Tak pasti kenapa, mungkin kerana saya tidak berminat dengan isu politik di Malaysia.

Saya rasa, kita rakyat biasa. Rakyat kelas bawahan ni tak perlu nak judge itu ini. Saya beri contoh. Seorang teman saya, pantang melihat wajah Datuk Anwar Ibrahim di dalam TV sekarang. Asal ada saja kelibat, bermacam-macam makian dia lemparkan.


“bodoh punya Anwar. Memang dah salah, lagi nak buat-buat muka baik. Bini pun sama.”

Sorry ar kawan. Rasanya, tak perlu emosi sangat. Kita rakyat kelas bawahan ni tak dapat apa-apa. Kalau sekali dua makian tu, rasanya boleh diterima. Tapi, kalau dah selalu sangat, melampau woo. Kamu siapa? Peguam Datuk Anwar ke peguam si mangsa, Saiful Bukhari?

Kedua-duanya bukan kan? hehehehe

Masalah rakyat Malaysia. Dari dulu, sampai sekarang. Cakap belakang tak sudah-sudah. Depan TV, habis satu buku makian dia berani keluarkan. Kalau suruh jumpa sendiri, terkebil-kebil pulak. Balik-balik suruh wakil rakyat. Bila tak diikut, bising-bising kononnya wakil rakyat tak jalankan tanggungjawab.

Haih. Macamlah rakyat ada 5 orang je kan? ;P

Tiada apa sangatlah nak saya cakap. Hari ini pun, hari Jumaat. Hari berbaik-baik. hahaha. Cuma, saya nasihatkan, kalau hidup janganlah terlalu emosional. Bila nak emo, pandanglah kanan kiri dulu. Terlebih emo, malu nanti orang lain tengok. ahaks!

Artikel Berkaitan

41 responses to “Kes Liwat Datuk Anwar Ibrahim, Saya Hakimnya

  1. Gua antara orang yang nak sgt tahu keputusan tu, sebab personality Anuar dikatakan org sekeliling = hebat, bijak dan macam2 lagi.. Tapi adakah dia tu G** ?! Teruja wei xD

    tapi gua tunggu keputusan la, x gossip / teka semata2 😀
    .-= Eldy´s last blog ..Hari # 2 – Tulis sebuah entri yang ‘berlist’ =-.

    • hahaha. dengar mende2 penting mcm keputusan tu perlu rasanya for me. cme, bile taksub sangat dok jadi hakim mandai2 tu yang angin wei. huwaa! aku yang dengar ni rase nak cekik2 aje. wakakaka

  2. Haah sokong !!!!! Touya tak suka politik
    .-= touya´s last blog ..[VLOG] Tagged by Yusenze , Nina dan Cikgu Isza =-.

  3. Aku tak minat politik..x amik tahu langsung ttg perkara nih..

    • kehkehkeh. tak boleh lah tak amik tahu langsung beb, perlu amik tahu cume jangan obses sangat. kat umah aku ni ade 2 topeng. 1 topeng bulan, 1 lagi topeng dacing. aku topeng mask rider aje. wakakakaka

  4. Saya memang tak percaya bahawa DSAI yang ada isteri dan 5 orang anak mahu menyontot seorang lelaki dari belakang yang muka macam pondan. Maaf cakaplah, sejak bila DS Wan Azizah dah hiang p**t dia? Tak logik, bukan?

  5. di sebabkan hari ni hari jumaat..jangan lupa pergi solat jumaat 😀
    .-= cik epal´s last blog ..wuhuuu..cek nuffnang sudah rm1000 ….nak cashout.. boleh beli tempe banyak banyak. yahoooo~ =) =-.

  6. salam liza…

    ya betolll….kina nie sape lah nak dibandingkan dgn dorang. ckp byk pun bkn dorang dgr pun kan? oleh itu…dia sajalah. tgu dan lihat kebenaran nyer nti.
    .-= [email protected] last blog ....:: Pretty Zaza Baby Face cOntest ::.. =-.

  7. biarkan je….malas aku nak cakap…

    ada kawan aku cakap btol kes nie. pasal ade pegawai polis tue cite keje dia dok skodeng anwar. aku ye kan aje. malas nak ckp byk beb.

    suma ni mainan politik.

    bg aku….hnya Allah yang Maha Mengetahui.

  8. malas gk nak ambik tahu….
    pasal tlalu byk sgt cerita…
    dari tersalah anggap,bek diam n perhatikan je..:p
    .-= OranGe´s last blog ..Jiwa Kacau!!! =-.

  9. hahaahah. aku tengok dan tergelak jelah dengan kebodohan politik malaysia
    .-= ariff´s last blog ..Kehidupan di Celah Bandar Moscow (Siri 4) – Main Snowboard Sampai Tak Ingat Dunia =-.

    • hahaha. janganlah cakap hal kebodohan itu. kan kene saman wei. phew.kahkahkah. kite tengok and senyum kambing sudeh kan? tak yah nak nyebok2 jadi hakim woo

  10. Rakyat Malaysia memang suka kes high profail dan sensasi, lebih lagi kalau melibatkan warga Malaysia kan? Hehehe

    p/s: Anda di tag!
    .-= Dak Wan´s last blog ..2 in 1 post : Gabungan Contest dan Tag! =-.

  11. hmmm.. kisah politik.. siapalah kita nak menegaknya.. cakap orang awam.. tak ada siapa nak dengar.. sebab kita bukan ada kuasa pun..

    Semoga Allah memberkati hidup kita semua..
    .-= Faarihin´s last blog ..Awak Gembira Ke? =-.

  12. di sebabkan hari ni hari jumaat, aku dpt rehat lme sikit sbb ari ni takde kuliah..kekeke

    p/s: just wait n see.. =D
    .-= mello´s last blog ..Perlukah putuskan hubungan dengan orang yang kita sayang? =-.

  13. opinion aku: takde beza rakyat kelas bawahan @ atasan kalau nk ckp psl politik. just amik tau apa yg blaku dlm negara pun dh ckp, drpd tak tau langsung nt org kata kita katak bwh tempurung. amik tau je takpe, at least tbukak minda, tak yah la smpi thp nk join piket ke apa..hehehehe.

    lgpun, kalau bkn generasi baru muda-mudi mcm kita nih yg nk amik tau…sapa nk ganti pemimpin skrg? =P (ada gaya ckp mcm YB x? kah kah kahhh)
    .-= CikChelsea´s last blog ..Kelegaan yang tidak berpanjangan =-.

    • amik tahu tu boleh and perlu tapi kalau memaki and melebih2 tu tak bolehlah kot. bukan membuka minda, tapi nanti membuka hati diorang nak berperang pulak lepas ni. hehhehehe.

      p/s: aku rase ko sesuai ni jd PM baru wei. ade ciri2.kehkehkeh

  14. Wah.. aku sama gak pendirian kalau untuk topik2 macam ni..

  15. Ery

    Adoi.. Ni dah kali ketiga aku komen entry ni.. Asyik salah masukkan hasil tambah je. Ni aku pakai kalkulator.. Klo salah gak tak tau la.. Huhu

    ~ klo rasa tak puas hati dengan dsai luahkan lah secara terbuka. Jgn maki xtentu pasal. Tunjukan kesalahan dia kat mana. Skrg ni dia dlm perbicaraan. Klo di dapati berslah. Sumbat dia dlm jel. Klo xsalah jhn plak di cari salah dia yg seterusnya. Klo pada pendapat aku dia di fitnah. Kenapa? Sbb dia tu ada sakit tulang belakang. Nk meliwat ni kena ada tenaga dan kekuatan tulang belakang yg mantap. Sbb benda fresh mesti ketat. Tp tak tau la klo dia ada makan viagra ke haper.. Heheh ape2 pn semoga perbicaraan kes ni berjalan dengan penuh keadilan.

    • woit. serious ko gune kalkulator. wakakaka.

      pada aku, masyarakat akan terus buat andaian itu ini sampailah keputusan kuar. padahal, kite tak tahu lagi result tu “bersih” atau tidak. mainan politik ni macam-macam : )

  16. lizz aku serupa dgn ko setuju sgt2 dgn catatan kamu!
    ini sume mainan org atas..kite buat keje kite sudahlahkan!

    mls dh tgk tb asyik bite yg same aje!
    layan blog lagi best..hehehe
    .-= [email protected] last blog ..Sekolah Darjah Khas..in memori =-.

    • hahaha. aku tengok tv pun cite2 yg xder kene mengena ngan dunia politik. tak tahulah nape. aku cam ade problem sikit ngan hal2 politik ni. perangai busuk aku..name menteri pun aku tau yg glamor aje 😛

  17. dah bosan a isu ni..adoii merosakkan minda budak-budak je…ermm puan hakim nak buat pe skang? hehe
    .-= F I T´s last blog ..Hadiah-Hadiah Terbaik Untuk LELAKI! =-.

  18. dalam politik apa jua boleh berlaku…semut boleh jadi gajah…haah,melayu biasanya suka mengutuk blakang..depan2….pijak semut pun tak mati
    .-= eyriqazz´s last blog ..Dalam Kita Bergembira Ada Yang Bersedih =-.

  19. God's servant

    rsanya xprlu tggu rsult kes anwar nie..
    those who will win this case x mestinya dy btul..
    n yg klh xmestimnya dy slh..
    kes ni xd org ke 3 yg btl2 ad brsma mrk dlm kondo 2…
    so….
    no witness…
    all of d evidence can b make
    myb…it’s fake!who knows…?
    smua org blh wt bukti..
    blh reka..
    even kptsn ujian DNA pn blh diubh..
    money can buy anythng…
    xsmue doctr beretika..
    rmai jge yg blh dbli utk palsukn kptsn..
    lawyer n judge pn..
    lawyer is liar..rite..?
    ahah..it’s just MY opinion..

  20. hmm.. aku antara org yg x ambik tau pasal berita2 mcm ni..
    aku dah jadi mcm org duduk dlm gua sejak akhir2 ni sbb nampaknya berita2 skrg lebih sudu drp kuah,.. adakalanya mmg sensasi tp kadang jadi pencetus kekacauan..

    Betul atau tidak perbuatan DSAI tu, wallahualam… aku tak ikuti kisah ni melainkan dengar atau baca cerita rakan
    .-= kulanz´s last blog ..Semalam Letrik Hari ni Internet =-.

  21. tentang anwar ni pendirian aku.. aku tak kata dia salah, aku tak kata dia innocent.. kalau dia salah so terkutuk lah atas muka dia.. tapi kalau dia betul terkutuk lah yang tuduh dia.. so paling selamat yang amik side mana-mana Allah je tahu sapa betul 🙂
    .-= izzat aziz´s last blog ..Review | The Spy Next Door (2010) =-.

  22. Spam protection: Sum of 2 + 10 ? = 210. 🙂

    hahaha..aku taknak ambil tahu sal kes ni…ya atau tidak dia buat, terserah pada dia…
    tapi esok2 aku akan tahu gak keputusan ni walaupun xnak ambil tahu…hahaha…sbb aku biasa baca berita secara online…tak pun surat khbar..hahhaahaa….

  23. hamba Allah

    Kes-kes macam ni kena banyak guna akal. Jgn guna emosi. Anwar terlalu banyak manipulasikan kelemahan org2 kita ni iaitu emosi. Bila dah emosi menguasai, mmg akal pun susah nak terbukak…hehe..Dulu aku ni bengang gila bila anwar kena sack, n atas alasan liwat plak tu..dan anwar plak sibuk ceramah sana sini ckp dia tak buat dan cuba api2kan org..ye la, masa tu aku ingat lg nak dekat komanwel 1998, aku form 4, bebudak lg. Dan aku still ingat lg masa tu boleh dikatakan ramai gila org2 seluruh malaysia duk buat solat hajat mintak Allah tunjukkan kebenaran dan ada pula yang mohon Allah bg bala kat Tun Mahathir masa dia ke Mekah. Tapi apa jd? Ketika di Mekah, Allah mudahkan pula urusan Tun mengerjakan haji. Sgt2 mudah. Terdetik juga aku masa tu, adakah Tuhan nak tunjukkan yang Tun tu di pihak benar? Dan makin lama aku makin matang. Aku banyak berfikir. Aku terfikir apa lazimnya seorang yang benar2 warak akan buat sekiranya dirinya difitnah? Kita tgkla kisah2 yang berlaku zaman2 kegemilangan islam dulu dan tgk org yang betul2 warak sekeliling kita. Dan tak pernah sekali aku terbaca org2 yg warak yg difitnah mengapi2kan suruh org sekelilingnya berjuang utk diorg. Sebaliknya diorg akan bersabar, menasihatkan org2 sekelilingnya agar bersabar, berserah pada Allah. Tp cuba kita tgk apa Anwar buat? Api2kan org2 sekeliling, dan aku ingat lg even budak2 sebaya aku masa tu jd org2 yg kurang ajar, sepak sana sini, buat huru hara sana sini sebab nak perjuangkan anwar kononnya. Betul ke tindakan tu? Tak pernah sekali dalam hidup aku jumpa dengan orang yang tak pernah nak akui apa2 kesalahan diri melainkan anwar. Pernah ke dia akui seolah2 dia pernah lakukan kesalahan/dosa? Melainkan setiap satunya disertakan alasan utk m’halalkan apa yg dibuat? Adakah dia Malaikat atau pun Nabi yang maksum? Kat situ aku mula nampak ada sesuatu yg tak kena pd dia ni. Kita ni mudah tertipu dgn wajah org, oleh sebab anwar tu mukanya nampak baik (dulu la) dan berckp ttg islam sikit2 kononnya, kita dah label dia baik, dan kita tolak buat2 apa org lain ckp sbb minda kita dah setkan yg dia ni baik, ‘maksum’..Tp ada apa pd rupa? Dan sekarang, aku tak nampak lg muka ‘baik’ dia tu. Kes saiful tu pula..sama ada rela atau paksa atau pun tak berlaku apapun, kita jgn judge org..ni yg peliknya org2 yg takde kat situ pun sibuk tohmah saiful..korang nampak ke apa yg berlaku? Tau ke situation masa tu? Jd jgn nak halang dia tuntut hak dia..iaitu keadilan..’mcm yg diperjuangkan anwar’.Org kata saiful boleh lawan dgn anwar kalau betul dia dipaksa sbb anwar tu dh tua. Tp kita tau x situasi dia mcmmana? Org boleh jd tak dpt melawan atas beberapa sebab, bukan fizikal saja. Cuba tgk pengaruh anwar mcmmana..? Tgk la sekarang apa jd bila dia cuba lwn anwar? Penyokong2 anwar mengamuk pd saiful seolah2 anwar tak boleh disentuh langsung. Sekarang dh nampak di mana ‘kekuatan’ anwar? Isu sumpah laknat..kenapa Anwar menolak utk buat sumpah laknat dgn alasan dia taknak mempermainkan Allah. Aku nk tanya korang, adakah berdosa kita bila kita memulangkan sesuatu kepada Allah bila mana kita tak boleh tentukan yang mana benar dan yang mana salah? Siapa lagi Hakim yang lebih besar dr Allah? Aku cuba baca kes2 di zaman Nabi dan khulafak arrasyidin mengenai sumpah laknat ni. Dan byk kes yang diorg gunakan sumpah laknat bila kita tak tahu siapa yg benar dan siapa yg salah…Kalau kita gunakan akal, aku nak tanya korang..orang2 yang salah ke atau orang2 yang benar yg selalu bg alasan? Tp aku heran, kenapa penyokong2 anwar ni tak nampak? Itu la yg aku ckp, emosi dah menguasai akal..mcm yg aku pernah lalui dulu..Jadi fikir2kan lah..jgn la terlalu mempertahankan anwar kerana hakikatnya kita benar2 x tau yg mana betul dan salah. Mcmmana kalau anwar betul2 bersalah? Maknanya kita ni sibuk duk pertahan org yg salah..tak pasal2 kita juga berdosa..astaghfirullah..jd biarlah kita jd neutral dan berserah pada Allah. Biar saiful tuntut haknya dan anwar juga perlu beri keadilan pd saiful juga. Sama ada anwar terbukti bersalah atau tidak, dan seandainya ada kepincangan dalam sistem kehakiman, kita jgn lupa ada lg satu Hakim yang Maha Besar yg akan berikan keadilan sebenar2nya iaitu Allah s.w.t. Jgn terlalu taksub dengan seseorng sehingga menutup mata akal kita. Wallahu’alam. 🙂

  24. Pingback: Video Dato' Seri Anwar VS Royal Wedding Idol | BLOG PICISAN TAPI BUKAN BLOG MURAHAN | Lizarazak.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge